Dag 8: Balestrand - Fosnavåg

16 juni 2024 - Fosnavåg, Noorwegen

Stonden we vanochtend in de rij voor de veerboot  toch opeens tussen een 20-tal oldtimers (Austin Healeys)! We voelden ons echt een beetje out of place…maar ja, we wilden toch ook wel graag met die boot mee, want zwemmen met een koffer op je rug is ook weer zo wat.

We gaan vandaag naar Fosnavåg. Deze plaats ligt aan de Noorse westkust, aan de scherenkust, iets ten zuiden van Ålesund. Het is vanuit Balestrand een dikke 4,5 uur rijden, en daar bovenop komt nog de tijd die je op veerboten zit. En dat waren er dit keer toch ook weer 3. Maar eerlijk is eerlijk, het was een mooie route door Sogndal. We maakten een korte stop bij de Bøyabreen (deze gletsjer is een zijarm van de Jostedalsbreen, de grootste gletsjer op het Europese vasteland), maar schrokken behoorlijk toen we zagen hoever het ijs zich in 25 jaar tijd heeft teruggetrokken. Van een echt gletsjermeer met ijsschotsen was al helemaal geen sprake...

Het was in eerste instantie weliswaar flink bewolkt, maar in de loop van de dag klaarde het steeds meer op. Het blijft dus gewoon nog even verder genieten van al het moois om ons heen.

Wel maken we er vandaag een kort dagje van, want we zijn allebei behoorlijk  moe na de lange autorit van gisteren en vandaag.

Morgen slaan we Ålesund over. Hier zijn we al een aantal keer geweest en we willen nu liever een bezoek aan  Runde brengen. Dit eiland ligt op een half uur rijden hier vandaan. Runde is een van de eilanden die deel uit maken van de gemeente Herøy en ligt ten zuidwesten van Ålesund in de provincie Møre og Romsdal. Het eiland is bekend om de talrijke soorten zeevogels die er nestelen. Benieuwd of we er morgen een aantal  spotten, d.w.z. als het weer het tenminste toelaat . Zo niet, dan verzinnen we morgenvroeg gewoon een andere reisbestemming.

1. Charlotte:
    16 juni 2024
    Wel heel leuk al die oldtimers, weer eens wat anders. Weer heel erg mooi de foto’s.
  2. Margot:
    16 juni 2024
    Ik was in 1977ook in deze regio. En ik schrik ook van hoe veel ijs er is verdwenen 😨😨. Gelukkig is er (nu) nog voldoende mooie natuur voor foto’s. Wij duimen voor goed weer en veel vogels 🦅 🐦 die willen worden gespot. 👍😘
  3. Els ladkin:
    17 juni 2024
    Mooie fotos weer van de prachtige natuur en ja ... die oude autos zijn ook keuk om tegen te komen 😊
  4. Miriam:
    19 juni 2024
    Ja, die gletsjers zijn al bijna verdwenen, gaat hard!

Jouw reactie