Dag 17: Trondheim - Nederland (laatste reisverslag)

3 juli 2019 - Værnes, Noorwegen

Vandaag moeten we, of misschien kan ik beter spreken van mogen we, weer naar huis! Vanochtend eerst de koffers ingepakt voor de terugreis en toen nog even Trondheim in om nog wat aan sightseeing te doen. Alhoewel het het eerste uur droog blijft (ja, ja het kan dus wel), verandert dit al weer snel. Gelukkig hebben we een Starbucks gevonden, waar we tussen de buien door een beetje kunnen opdrogen.

We zijn eerst even bij het aartsbisschoppelijk paleis geweest dat dichtbij de Nidaros Domkerk ligt. Op de foto zie je Hans stichtelijk kijken in het foldertje (ik weet niet of het hem verlicht, maar kwaad zal het hem in ieder geval niet doen). Het oudste deel van het paleis, de noordvleugel dateert van de 12e en 13e eeuw. Andere delen werden tussen 1430 en 15.30 toegevoegd (al met al best wel een oud pandje dus). Hierna lopen  we verder naar Stiftsgården, dit is de koninklijke residentie in Trondheim. Stiftsgården schijnt een van de imposantste houten herenhuizen in Trondheim te zijn al vond ik het persoonlijk eerder een wat groot uitgevallen geel houten huis.

Daarna lopen we, of beter gezegd klimmen we, via een steile weg naar het Kristianstenfort, een vesting, waar we een prachtig uitzicht hebben op Trondheim en de Trondheimfjord. De bouw van dit fort werd voltooid in 1685. Hierna toch maar weer terug naar de Starbucks (zij doen goede zaken vandaag!)... want we zijn inmiddels behoorlijk doorweekt.

Op dit moment zitten we op de luchthaven te wachten tot onze vlucht vertrekt.

Terugkijken op deze vakantie doen we met gemengde gevoelens. Als we een rapportcijfer zouden moeten geven, dan wordt het een mager zesje. Niet vanwege de natuur, want die is en blijft altijd prachtig, hetzelfde geldt voor de mensen. Helaas drukte het weer af en toe een al te zware stempel op onze rondreis, waardoor we niet alles hebben kunnen doen, wat we graag hadden willen doen. Van de 16 netto dagen die we hier mochten zijn, hebben we 5 zonnige dagen gehad. De andere dagen waren grotendeels verregende dagen met af en toe een korte opklaring (ofwel momentjes dat het eventjes niet goot). Maar eerlijk is eerlijk: dit is ook hoe Noorwegen kan zijn, we hebben alleen tot nog toe altijd mazzel gehad.

En last but not least ben ik altijd blij dat ik altijd mijn liefste maatje aan mijn zijde heb en we ondanks alles samen de grootste lol hebben gehad. Wat maakt een regenbui meer of minder dan ook eigenlijk nog nog uit...

Ik heb ik iedere avond met veel plezier mijn reisblog bijgewerkt en zitten grinniken om sommige van jullie reacties. Dank daarvoor!

En volgend jaar..... nog geen plannen, maar als we gaan mogen jullie weer ‘meereizen’!

1. Joyce:
    3 juli 2019
    Volgend jaar dan toch maar naar Lloret de Mar?! 🤭🤣
  2. Diny:
    3 juli 2019
    Graag!!!
  3. Tanja:
    4 juli 2019
    Ah. Echte liefde. Geluk bij alle ongelukken, ook verregende vakanties. Jij dank voor je doorzettingsvermogen qua schrijven en je speciale Liamanier (nieuw woord, Nederlands is tenslotte een levende taal) waarop je ons deelgenoot maakt van jullie belevenissen.
    Graag tot een volgende reisblog!
  4. Hans:
    Was leuk hè meissie ?😘
  5. Miep:
    Mooie fotos
  6. Cora:
    5 juli 2019
    Inmiddels weer thuis, we liepen af en toe wat achter met meelezen. Vakantie he en geen geweldig internet.... Maar weer prachtige foto's en leuke verhalen.