Dag 15: Øyer - Oslo (tevens laatste reisverslag)

23 juni 2024 - Oslo, Noorwegen

Gisteravond nog lang nagetafeld met een ander reisgezelschap, bestaande uit 2 echtparen waarvan 1 echtpaar werkt bij…. Juist ja, de Belastingdienst (of all places)! En Hans maar denken dat hij daar na 44 jaar eindelijk klaar mee was…. ). Maar zelfs na een discussie over jawel hoor, de toeslagenaffaire, werd het  een heel geanimeerde avond en hebben we met zijn allen heel wat afgelachen, zeker toen er op een bepaald moment ook nog 2 Belgen aanschoven.

En vandaag is dus echt onze laatste échte vakantiedag aangebroken en we eindigen onze rondreis in Oslo. Toen we daar om 12.00 uur arriveerden, bleek onze  kamer al gereed te zijn en mochten we alvast inchecken. Daarna zijn we meteen meteen Oslo ingedoken voor een stadswandeling van ca. 10 km. Het is  met 21 graden en een uitbundig zonnetje behoorlijk warm, dus de frappuccino van Starbucks ging er goed in, evenals de Ciabatta met zalm die we onderweg ergens als als lunch genuttigd hebben. We hadden een route  gedownload via Komoot en zijn langs het operagebouw gelopen, het raadhus en via de oude vesting weer verder naar Aker Brygge. We hebben de route enigszins moeten aanpassen omdat er bepaalde delen van het stadspark afgesloten zijn vanwege festiviteiten. Maar Oslo is een prachtige stad die heel modern oogt. Omdat het zondag is en de winkels gesloten waren was het ook veel minder druk dan verwacht. Na een kleine 3 uur rondgeslenterd hebben, keren we terug naar het hotel… want Max Verstappen rijdt vandaag de GP van Spanje en daar wil Hans graag getuige van zijn.

En eigenlijk eindigt hiermee ook dit reisblog. Noorwegen is een land van superlatieven. De mensen zijn gastvrij, het eten is heerlijk (al kan ik dat van het lamsvlees niet uit eigen ervaring beoordelen), en de natuur…. tja daar zijn gewoon geen woorden voor! In vergelijking met 5 jaar geleden, hebben we dit keer in totaal misschien één dag regen gehad en dus hebben we optimaal kunnen genieten van al het moois dat dit land te bieden heeft.

En ook dit keer hadden we het weer erg leuk en gezellig samen. We hadden van tevoren verwacht dat deze vakantie anders zou zijn, omdat we veel dingen al eerder gedaan en gezien hebben. Maar Noorwegen heeft ons wederom verrast. Ja, er is in vergelijking met 1996 (onze eerste keer Noorwegen en een vergelijkbare reis als deze), zeker het een en ander veranderd, hiervan getuigen alleen al de busladingen toeristen en de vele campers die je overal ziet. Gelukkig mijden die de meeste plekken die wij graag opzoeken en daarmee blijft het voor ons toch nog steeds het oude vertrouwde Noorwegen. Samen met Hans kan ik de hele wereld aan en we hebben altijd de grootste lol samen. Ik hoop dat er nog heel veel mooie momenten samen mogen volgen. In Noorwegen, een ander deel van de wereld, of gewoon thuis in Lathum.

Ik wil iedereen tot slot weer heel erg bedanken voor de lieve, grappige reacties. Altijd leuk om te zien dat het reisblog gewaardeerd wordt. En bedenk maar zo, bij een overload aan informatie…. Je kan de mailtjes ook gewoon wegklikken!!

Liefs (ook namens Hans),

Lia

1. Charlotte:
    23 juni 2024
    Heel fijn om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben gehad. Ik wil jullie hartelijk bedanken dat jullie ons mee hebben genomen naar dit mooie land. Rest mij jullie een hele goede en veilige thuisreis te wensen.
  2. Els ladkin:
    23 juni 2024
    Wat is die vakantie snel gegaan ... ik zal je dagelijkse verhaaltjes en mooie fotos missen ... leuke foto trouwens van jou en Hans. Goed dat jullie het naar je zin gehad hebben en nog wel met redelijk mooi weer ook. Safe travels home en tot de volgende vakantie 👋
  3. Stefanie:
    23 juni 2024
    Wat jammer dat de vakantie al weer voorbij is! Ik heb genoten van jullie reis, de verhalen en de mooie foto's! Hartelijk dank weer! Rij voorzichtig naar huis en haal op tijd de korte broek uit de koffer 😉
  4. Tanja:
    23 juni 2024
    Wat een prachtige reis hebben jullie achter de rug. Het weer was jullie gunstig gezind en de vakantiestemming was blij genieten, op een misser van TomTom na, maar ja als dat alles is. Lekker hoor om zo mee te mogen genieten van alle vergezichten, watervallen en. zoals jij kan vertellen Lia, geuren en kleuren van het huidige Noorwegen. Een lichte huiver over het ontbreken van ijs op plekken waar dat eerder wel was blijft als een schaduw achter, dat ook. Jullie zijn net op tijd terug gegaan.
    Nu weer op huis aan. Goeie reis terug en graag 'tot ziens bij u thuis'!

Liefs, Tanja.
  5. Marjolein:
    Echt prachtig weer 😍
  6. Harry Huisman:
    24 juni 2024
    genoten van je verslagen en je mooie foto s , goede thuis reis
  7. Miriam:
    24 juni 2024
    Jammer genoeg gaat zo’n vakantie veel te snel voorbij. Fijn dat jullie zo genoten hebben van dit prachtige land. Wel thuis! We bellen gauw!

Jouw reactie