Dag 13: Farstad - Trondheim

21 juni 2024 - Trondheim, Noorwegen

De wind is vannacht gaan liggen en al wat je hier hoort is het krijsen van meeuwen. Persoonlijk vind ik dit een heerlijk geluid, ook al werd ik er om 5.30 uur wakker van. Er zaten er een stuk of wat te bakkeleien pal onder onze hotelkamer. Om een beeld te krijgen van het gekrijs verwijs ik naar de video (sound on!).

Op het menu van gisteravond stond lam. En tja, dat eet ik dus uit principe niet (hetzelfde geldt overigens voor kalfsvlees, piepkuiken en speenvarken). Ik ben heus niet roomser dan de paus, maar ik vind de gedachte dat een dier amper geleefd heeft voordat het op een bord belandt niet zo’n fijne. En dus werd het een vegetarische maaltijd. Gelukkig werden er ook frietjes geserveerd.

Vanochtend zeggen we de westkust vaarwel en vertrekken we naar Trondheim. Trondheim ligt in de provincie Trøndelag en is de 3e grootste stad van Noorwegen.

De noordelijke route die wij nemen, voert ons vandaag vooral door bosrijk gebied. Alhoewel er genoeg verkeersborden met een hert erop langs de weg staan, is het ons nog niet gelukt een live-versie te spotten. Wel 2 kraanvogels!

Het regent inmiddels behoorlijk en omdat we een kleine 4 uur moeten reizen en ik het volgen van de ruitenwissers na een poosje zat ben, meteen maar even een filmpje voor het thuisfront opgenomen….Hans vindt dit dus vreselijk, maar hij kan geen kant uit en dus heeft hij (noodgedwongen) ook een (klein) rolletje. Het filmpje gaat trouwens helemaal nergens over, maar ach …het is in elk geval een teken van leven.

In Trondheim hebben we de auto incl. sleutels aan een medewerker van de parkeergarage afgegeven (benieuwd of we hem morgen, bij voorkeur in dezelfde staat, ook weer terugkrijgen) en zijn toen eerst gaan inchecken in het hotel. Daarna meteen door de stad in en jawel hoor … ook hier hebben ze een Starbucks!  Daarna een uur of wat door het centrum gedwaald en de bekende toeristische attracties bezocht als de  Nidaros domkerk uit 1152, de oude houten stadsbrug (1681) en oude gekleurde houten pakhuizen (iets minder oud).

Waar we vanavond gaan eten, weten we nog niet. Reserveren konden we pas vanaf 20.45 uur, maar dan hebben wij al lang al het loodje gelegd vrees ik. We gaan daarom zo op de bonnefooi de stad in en zien wel of we voor die tijd ergens een maaltje kunnen scoren.

Morgen reizen we zuidwaarts naar Øyer.

1. Margot:
    21 juni 2024
    Herkenbare mooie foto’s. Brings back memories. Ik heb daar meerdere glazen beeldjes gekocht. Pas om 20:45 uur kunnen reserveren voor diner 😳🫢?!? OMG .. dan kies ik wel voor knäckebröd met Noorse zalm 🍣 🤪😂.
  2. Tanja:
    22 juni 2024
    Old school, ik hou ervan. 🥰 daar leven ook al zo lang mensen. Bijzonder hè. Fijn dat jullie zo genieten. Je haalt ook echt alles de kast. Wat een energie! Fijne reis verder!
    Oh ... en dat slangenkruid.... dat hebben ze hier ook! 🤪
    Liefs, Tanja.

Jouw reactie