Dag 18: Veluwe/Posbank (laatste reisverslag)

6 juli 2020 - Posbank, Nederland

Onze vakantie nadert zoetjesaan zijn einde en ons activiteitenlijstje is op één na afgevinkt. Vandaag staat alleen nog een wandeling op de Veluwezoom (Posbank) op het programma. Morgen alleen nog even een aantal huishoudelijke klussen afhandelen en vanaf woensdag is het weer uit met de pret en mag ik weer aan het werk.

Het weer vandaag is wat wisselvallig en we hebben nog even overwogen om morgen op pad te gaan, maar aangezien de voorspelling voor beide dagen nagenoeg gelijk is, kiezen we toch voor vandaag.
We vertrekken om 8.30 uur van huis en komen een klein uur later aan in Rheden waar een 5km wandeling door bos en langs heidevelden op ons wacht. En daar begint ook meteen het eerste probleem. Ik wil graag eerst nog even naar het toilet maar het bezoekerscentrum is dicht op maandag. Om nou als eerste actie meteen de bosjes in te duiken, gaat zelfs mij te ver. Gelukkig zag de fietsverhuurder mijn hoge nood en kreeg ik toestemming om van hun eigen toilet gebruik te maken. Wetende wat ik nu weet, waren de bosjes verreweg het beste alternatief geweest.

Een tweede probleem doet zich voor als we in in een kwartier tijd zowel zon als regen voor onze kiezen krijgen. We zijn dan een 1 km. onderweg. Toch maar weer terug naar de auto om onze spijkerhemden te verruilen voor regenjassen en een paraplu. Daarna gaan we opnieuw van start, maar niet voordat we even bij de schapen hebben gekeken die door 2 bordercollies alle kanten op gemanoeuvreerd worden. We lopen weer door het bos en hervatten even later de route waar we de vorige keer gestopt waren. De weergoden zijn bijzonder grillig vandaag en het wordt jas uit, jas aan, plu op en plu af... en dat een aantal keer binnen het eerste half uur. Boven op de Kraaienberg (een kuitenbijter) barst de eerste echt heftige regenbui los, even later weer gevolgd door felle opklaringen. Het is een dag van uitersten, maar dit doet niets af aan de prachtige vergezichten die we voorgeschoteld krijgen. Ik ben per ongeluk op een mestkalveren gaan staan en dat is hem niet goed bekomen. Gelukkig heb ik even later een familielid die op zijn rug lag te spartelen gered door hem om te draaien. Zo kon hij in ieder geval naar de begrafenis van zijn neefje.
Het is een pittige wandeling en af en toe is het flink klimmen, maar als je dan beloond wordt met een werkelijk prachtig uitzicht over de Posbank, dan nemen we dit graag voor lief.

3 uur later (we hebben er dan dik 8 km. op zitten), zijn we flink natgeregend en lekker uitgewaaid weer terug op de parkeerplaats. Nog even in een nabijgelegen locatie geluncht (en opgewarmd) en daarna weer huiswaarts. Het is 15.00 uur als we moe maar voldaan weer thuis zijn.

En het was oprecht een hele leuke laatste vakantiedag, ons bezoekje aan de Veluwezoom. Terugkijkend op deze vakantie in Nederland moet ik eerlijk bekennen dat dit mij alleszins meegevallen is. We hebben weliswaar een klein, maar wel een prachtig land en er is (nog) zat te verkennen, zeker ook voor mensen zoals wij die erg graag buiten in de natuur zijn.

Wat we volgend jaar gaan doen? Wie weet.... maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, zolang we dit maar samen mogen doen.

Ik hoop dat jullie door dit verslag  een beetje hebben kunnen meegenieten van ons mooie kikkerlandje. Dank voor de leuke, lieve en grappige reacties enne... tot een volgende keer!

1. Charlotte:
    6 juli 2020
    Heel veel respect voor jullie geloop. Heel erg heftig, maar wat is de omgeving mooi. Dank jullie wel voor alle dagen die wij hebben mogen meemaken. Helaas zit de vakantie er alweer op maar er zullen zeker nog vrije dagen dagen komen waar jullie van kunnen genieten.
  2. Harry:
    7 juli 2020
    Lia , bedankt. Wat een prachtige verhalen , je bent een (komische) ras verteller. Ook volop van de mooie foto's genoten. en die laatste foto van jullie samen zetten we op de schoorsteenmantel , wat een verliefd koppeltje! ( ik bedoel niet die van de schapen)
  3. Margot:
    7 juli 2020
    Wat een prachtig me wandelroutes hebben jullie gelopen. Ik heb respect voor jullie Klimkuiten. Ik zie ook zo voor me hoe je , met je reebruine ogen, vraagt om naar het toilet te mogen. Maar ja .. die reeën doen het ook buiten. En ik weet nu waarom 😂.
  4. Maarten:
    Welkom thuis.
    Dank dat jullie me virtueel meegenomen hebben op jullie reisjes.
  5. Diny:
    8 juli 2020
    Ik verheug me nu al op jullie vakantie van volgend jaar!!! Waar naar toe die ook moge zijn :-)
  6. Tanja:
    10 juli 2020
    Die várens! Wow! Dank voor weer verhalen vol humor en prachtige onderwegjes. Vanuit mijn gedwongen verblijf thuis was ik toch op reis. Geweldig. 💋💋