Dag 5: Ulvik-Bergen

13 juni 2024 - Bergen, Noorwegen

Ff snel ontbijten en hupsakee weer op pad zat er vanochtend niet in. Er was gisteravond blijikbaar een buslading Japanners gearriveerd en die mensen kunnen toch me een partij harken! Hans keek een Japanner die de laatste scrambled eggs voor zijn neus wegkaapte weliswaar nog vernietigend aan, maar aangezien het mannetje slechts tot zijn navel reikte, had dat ook geen effect. En dus restte er niets andere anders dan geduldig te wachten op nieuwe aanvoer…

Om 7.45 uur waren we dan toch onderweg en maken we eerst nog een stop bij de Skjervsfossen nabij Voss. Ook weer zo’n prachtig stukje natuurgeweld. Van de rest van de route naar Bergen via snelweg 13 liep ik niet warm. Ik geloof dat we wel door 50 tunnels zijn gegaan, variërend van 300 meter tot 8 km. Afijn, het alternatief is over de bergen klunen en dat vind ik ook niet echt een optie. Dan maar af en toe een beetje wegdommelen, want tegen een rotswand aan koekeloeren gaat snel vervelen.

Ons hotel en de parkeergarage bevinden zich pal in het centrum. Om daar te komen zijn we 3 keer Bergen ingereden voordat we de juiste afslag te pakken hadden. Ons navigatiesysteem reageerde ofwel niet of zo laat dat we alweer aan het betreffende punt voorbijgereden waren. Hans ging van de weeromstuit over in het Noors (maar het kan ook zomaar vloeken zijn geweest).  We vreesden nog te moeten tanken als dit zo door bleef gaan. Gelukkig was de 3e keer raak en reden we al snel de parkeergarage in. Het was nog te vroeg om in te kunnen checken in het hotel en dus besloten we de bagage in de auto te laten en door de stad te gaan wandelen.

Onze eerst stop was een Starbucks, want de Noorse koffie is dus echt niet lekker! Daarna doorgelopen naar de fløybanen, de enige kabelspoorweg in Scandinavië waar 2 wagons passagiers vanuit het centrum van de stad naar de top van de berg Fløyen vervoeren. Vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht over Bergen. Zeer de moeite waard, zeker ook omdat we hier vandaag ook nog eens het perfecte weer voor hadden. We hadden wel medelijden met de geiten die boven op de berg gehouden worden voor de toeristen. Ze keken een beetje suffig uit hun ogen, waarschijnlijk omdat iedereen met ze op de foto wilde en het lachen ze al lang vergaan was. Gewoon sneu om te zien. Nee, dan toch maar liever met een (dooie) trol op de foto!

Na in de haven op de vismarkt een broodje zalmburger weggewerkt te hebben, hebben we het middeleeuwse centrum van de stad dat rond deze natuurlijke haven ligt verkend en de Bryggen, een reeks Hanze-handelshuizen bewonderd die sinds 1979 op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.

We blijven hier één nachtje. Morgen gaat de reis weer verder. Niet erg, want het is hier erg druk door de vele toeristen.

1. Margot:
    13 juni 2024
    Ei ei..,uhhh.. ai ai.. bedoel ik 🤪. Was er geen sushi? Heerlijk zo’n Starbucks. Wat jammer dat Noorse koffie naar witte steenkool smaakt. Maar .. ik dacht dat ze in Noorwegen Fika hebben. En dat dat lekker is ( heb ik van horen zeggen). Mm.. misschien met taart 🍰 wel te hachelen?? 🤣.
  2. Tanja:
    14 juni 2024
    Die wáterval! Weer zo'n prachtige foto waar de spetters vanaf spatten! En dank voor poseren Hans, zo kunnen we goed zien hoe groot het is allemaal. Lijk je toch nog eens klein. 😉😚
    En Lia, je kleding matcht met die trol! 😍 Een plaaaaatje.
    Veel plezier maar weer verder!
    Liefs, Tanja

Jouw reactie