Dinsdag 14 juni: Kasteel d’Oultremont en Nieuwkuijkse Wiel

14 juni 2022 - Nieuwkuijk, Nederland

Als een roos geslapen en zowaar niets gedaan wat niet door de beugel kon. Dit in tegenstelling tot Hans die de halve nacht op was omdat hij de slaap niet kon vatten. Het gevolg was dat hij om 8.00 uur nog zo diep in dromenland was, dat ik hem voor de zekerheid maar even ben gaan porren om te kijken of hij niet stiekem was gaan hemelen. Aan zijn oerschreeuw te horen was dit gelukkig niet het geval…

Om 9.00 uur vertrokken we naar het mooie Brabantse land, waar ik een wandeling uitgezocht had via route.nl: rondje Kasteel d’Oultremont en Nieuwkuijkse wiel (8,2 km… al hadden wij na afloop op miraculeuze wijze opeens 10 km. op onze tellers staan).

Vanaf de Emmamolen, het begin- en eindpunt van dit rondje, zijn we naar Kasteel d’Oultremont gewandeld dat vroeger bekend stond als het roze kasteel van het Land van Ooit. Het themapark is sinds 2007 gesloten en het terrein heeft inmiddels een andere bestemming gekregen. Het kasteel (daterend uit 1559) is niet langer roze maar inmiddels gerestaureerd. Het terrein was (op eigen risico) gelukkig wel nog steeds toegankelijk en even stonden we oog in oog met het leger van Napoleon, een aantal stenen beelden die langzaam in een verwilderende vijver verdwijnen.

Alhoewel we ons vandaag weer goed vermaakt hebben, waren niet alle stukken van de wandeling even vermeldenswaardig. Het stuk langs het industrieterrein van Nieuwkuijk had voor ons bijvoorbeeld niet gehoeven. Het traject door het Nieuwkuijkse Bosje daarentegen was wel weer prachtig. De ‘wielen’ in de omgeving zijn ontstaan door vroegere dijkdoorbraken van de Maas. Het Nieuwkuijkse Wiel waar we omheen gewandeld zijn, is in 1880 eveneens op deze manier ontstaan. Een prachtig stukje natuur en de kikkers lieten zich volop horen.

Omdat het eenmaal terug bij de Emmamolen inmiddels 14.00 uur is, en we het te laat vonden om nog door te gaan naar het nationale park de Loonse en de Drunens duinen, kiezen we voor  een uitgebreide lunch bij de Emmamolen. We komen later graag nog een keer terug voor het nationale park.

1. Tanja:
    14 juni 2022
    Dat wakker schudden met de gedachte ... het zal toch niet? Heel herkenbaar. Soms zijn ze griezelig ver weg! Fijn om dan toch weer samen op stap te kunnen. Mooie plaatjes hoor Lia. Nostalgie wat betreft Het Land van Ooit! Dat die soldaten nog kleur op hun uniformen hebben mag een wonder heten. Belichting ook weer oké vandaag hè. 🌞 Dank weer voor de update. En voor straks ... een goede nachtrust gewenst beiden!
    Liefs, Tanja.
  2. Miriam:
    14 juni 2022
    Mooi hoor, en goed weer erbij! Land van Ooit zijn Linda en Bas nog met opa en oma van Biljouw geweest !
  3. Corry:
    18 juni 2022
    Wel bijzonder dat plaatje met het leger van Napoleon dat langzaam wegzakt. Ik ben nooit in het Land van Ooit geweest.
    Jullie genieten er van. Heerlijk om weer mee te genieten