Maandag 13 juni: Rhijnauwen en Amelisweerd

13 juni 2022 - Amelisweerd, Nederland

Vanochtend pas om 9.15 uur op pad gegaan om te gaan wandelen door de landgoederen Rhijnauwen en Amelisweerd. De keuze voor ons eerste uitje zo dicht dicht bij huis heeft deels te maken met het bijzonder onrustige nachtje dat ik achter de rug heb. Hans en ik hebben nl. twee mensen vermoord en in een zoutzuurbad opgelost….Misschien dat ik de laatste tijd toch een beetje te veel naar The Blacklist op Netflix gekeken heb…Afijn, een wandeling in een natuurlijke omgeving leek ons daarom een perfect uitje voor twee seriemoordenaars, die ff bij willen komen van doorstane beproevingen.

Vanaf het Theehuis Rhijnauwen zijn we in eerste instantie gestart met de Waterliniewandeling (5 km). Deze wandeling loopt over landgoed Rhijnauwen. Omdat we de route vanaf een folder volgden, zijn we een aantal keer op onze schreden terug moeten keren om weer op het juiste punt uit te komen. De wandeling voerde ons door een mooi gebied waar de Nieuwe Hollandse Waterlinie met forten, bunkers en tankgrachten goed zichtbaar is. Het weer is met 19 graden prima en ook de zon laat zich regelmatig zien. Alhoewel landgoed Rhijnauwen pal achter het Utrecht Science Park ligt en de A27 zeer dichtbij is, waan je je desondanks in een echt buitengebied. Dit is mede te danken aan de vele schapen, koeien en zelfs varkens (jawel!) die we onderweg tegenkomen. En natuurlijk niet te vergeten het gekwinkeleer van de vele vogels in de bomen om ons heen.

Na wat gedronken te hebben bij het Theehuis, besluiten we ook de Seizoenswandeling (3 km) te doen alvorens op zoek te gaan naar een lunchadres. Ook deze wandeling is een aanrader en laat weer een andere kant van Landgoed Rhijnauwen zien.

Omdat restaurant ‘de Veldkeuken’ gesloten blijkt, besluiten we door te lopen naar ‘Vroeg’ waar we heerlijk  geluncht hebben. Klein minpuntje was alleen dat ik een vol theeglas over mijn schoot kieperde en even later soppend en wel mijn route kon vervolgen (het was dat of in mijn onderbroek verder gaan en tja… dan is de keuze natuurlijk ook niet echt reuze). Ik rook wel lekker naar de munt, dat dan gelukkig wel weer.

Om 14.30 uur waren we weer thuis. Heb stiekem al weer zin in de dag van morgen!

1. Margot:
    13 juni 2022
    Klinkt heerlijk, als een echte vakantiedag. Lang geleden heb ik tijdens sportdag ( Werk) hier een route van 20 km. gelopen. De bunkers komen mij bekend voor. Achter die bunkers groeien brandnetels. Hoe ik dat weet? Ik moest daar ooit een plasje doen. 2 Weken met uitslag gezeten 🤣🤣.
  2. Tanja:
    Hé wandelaars,
    Dat was er lekker stappen maken. Dit gebied ken ik goed en helemaal gelijk dat je die Universiteit en de snelweg helemaal niet zo opmerkt. Ik zag ooit een bijeneter langsvliegen, maar hij - of zij - was te snel om een foto te nemen, dus tja, je moet me op mijn woord geloven. Het Theehuis is een prima plek voor pannenkoeken eten. En vanavond beter kijken naar 2eHans. Haha. Ik raad je La Reina del Sur af, als je van The Blacklist aan nachtmerries krijgt. Maar de buitenlucht doet vast veel goed.
    Tot morgen ....
    Liefs, Tanja.
    Oh ja, denk dat de ganzen Canadese ganzen zijn. Met jongen. Dat jongt maar aan. Haha.
  3. Charlotte:
    13 juni 2022
    Heerlijk toch dat er zo veel moois in de buurt is.
    Ik hoop dat morgen ook zo’n mooie dag voor jullie wordt.
    Geniet met volle teugen en gelukkig is de temperatuur perfect om dit soort dingen te doen.
  4. Cora:
    13 juni 2022
    Aha, daar waren wij vorig jaar om te wandelen, leuk! Hopelijk een rustige nacht zodat het morgen weer een mooie nieuwe dag kan worden.

Ps: overigens zien jullie er best lief uit voor “ moordenaars”
  5. Corry:
    13 juni 2022
    Jullie zien er nu al relaxt uit!! Bij Vroeg hebben ze heel lekker brood - top!
  6. Miriam:
    13 juni 2022
    Ook een prima plek om die lijken weg te werken!😙