Dag 17: Noordwijk

5 juli 2020 - Noordwijk, Nederland

Gisteren, dag 16, heeft het de hele dag gemiezerd en dus besloten we om thuis te blijven. Met lekker veel boeken op de e-reader voor mij en de kwalificaties van de Formule 1 die dit weekend weer van start gaat voor Hans, geen straf.

Het plan dat ik voor vandaag, dag 17, had leek in eerste instantie een lumineus plan. Omdat Max Verstappen vanmiddag weer zijn eerste wedstrijd van het seizoen rijdt en manlief zijn prestaties altijd nauwgezet volgt, dacht ik dat een strandwandeling in de ochtend wel zou moeten kunnen. Er zou vandaag windkracht 6 staan en het KNMI beloofde dat het pas later vandaag zou gaan regenen in Noordwijk, dus reden te meer om naar de kust te gaan.

We vertrokken om 7.45 uur en  parkeerden de auto een klein uurtje later op de parkeerplaats in Noordwijk waar ook de wandelroute ‘Langeveld; begint. Onderweg hadden we al in de gaten dat het KNMI het bij het verkeerde eind had met de weersvoorspelling, althans windkracht 6 klopte weliswaar als een bus, maar het miezerde om 8.00 uur al flink. Stoere Hollanders als wij zijn, lieten we ons door een buitje niet uit het veld slaan. Bovendien was het maar een wandeling van 3,5 km waarbij het eerste stuk over het strand ging en de 2e helft door de duinen. Nou om eerlijk te zijn voelde het al snel als 35 km. We stonden nog niet eens op het echte strand of we werden al zowat omvergekegeld en gezandstraald dankzij de harde wind. Een gratis peeling lijkt misschien wel leuk, maar als het zand door de regen vervolgens op je gezicht, bril en tussen je tanden blijft plakken is dat toch al gauw wat minder lollig. Ik zag binnen 10 minuten al geen steek meer en ben als een blinde ronddwalende over het strand  tot 2x toe onderuit gegaan. Gelukkig moest Hans zelf ook alle zeilen bijzetten om overeind te blijven, dus die had echt geen tijd om mijn gênante capriolen te filmen.

Het was overigens wel lekker rustig op het strand (ja duh...) en daarom hebben we waarschijnlijk ook geen mensen gezien die naakt recreëerden. Zij wilden blijkbaar hun Adams- en/of Evakostuum niet bloot stellen aan de elementen.

En eerlijk gezegd waren we zelf ook maar wát blij toe toen we uiteindelijk een dik uur later als 2 zandsculpturen weer terugkeerden bij de auto. We hebben alle zand zo goed mogelijk van ons af geborsteld, maar omdat dit vanwege de regen nogal plakte zijn we van lieverlee op 2 plastic zakken gaan zitten in de auto. Thuis aangekomen, eerst in bad om alle zand uit alle hoeken en gaten te spoelen en wat warms aangetrokken....

Desondanks hebben we weer ontzettend veel lol gehad vandaag. Morgen schijnt het ook niet zo’n best weer te worden. Alleen Nationaal Park de Hoge Veluwe staat nog op onze to-do-list voor deze vakantie. Daar gaan we waarschijnlijk dinsdag,onze laatste vakantiedag naar toe voor een wandeling... tenminste als de regengoden geen roet in het eten gooien.

1. Tanja:
    5 juli 2020
    Stoer hoor! Voor mij een voorbeeld van wat na rugklachten toch mogeilijk is. Vanuit mijn bed een hele fijne verdere vakantie!
    Liefs, Tanja.
  2. Charlotte:
    Zalig is dit toch? Veel beter dan 30 graden. Super
  3. Harry:
    5 juli 2020
    zo nu en dan een beetje frisse lucht kan absoluut geen kwaad