Dag 14: Lek en Lingeroute

2 juli 2020 - Streefkerk, Nederland

Dag 13 werd vanwege de weersvoorspelling weer een thuisblijfdag. Bovendien had ik nog wel wat huishoudelijke taken te doen. Achteraf gezien viel het met de voorspelde regen erg mee, maar voordat we ons dat goed en wel beseften was het eigenlijk al weer te laat om er nog op uit te trekken. Afijn, de wasmand is in ieder geval weer leeg en we hebben weer schone onderbroeken in de kast liggen.

Vandaag (dag 14), hebben we de Lek en Lingeroute gereden. Met 105 km. weliswaar geen lange route, maar het gaf ons wel voldoende gelegenheid om daar waar het mooi was te stoppen en om een mooie wandeling te maken. Uiteraard moest er ook weer een halt gemaakt worden voor koffie mét ... (ik durf het haast niet te zeggen, maar ga er maar vanuit dat mijn achterste er niet slanker op wordt)... Ik zou dat mét natuurlijk ook kunnen af slaan,  maar ja, zo’n derrière als de mijne moet je natuurlijk wel onderhouden!

We vertrokken vanochtend om 8.15 uur van huis en staan om 8.45 uur in Arkel waar de Lek en Lingeroute van start gaat.

De Lek en Lingeroute voerde ons door een oer-Hollands polderlandschap van mooie weiden, glanzende koeien, kerktorens, boerderijen en molens langs sloten met kroos. Maar ook door prachtig rivierengebied met historische stadjes en en dorpen vol monumentale panden. De brede en bochtige Lek zorgt voor een wijds landschap waar trage binnenschepen doorheen schuiven (althans op het water dan, niet op het land). De uiterwaarden langs de kleinere rivieren Giessen en Linge zijn wat kleiner, maar ook erg mooi. Het is droog met af en toe een zonnetje en een prachtige Hollandse wolkenlucht, dus geen klagen,

We rijden eerst van Arkel naar Leerdam waar het Nationaal Glasmuseum helaas nog gesloten blijkt We vervolgen via gehuchtjes als Heukelum en Asperen onze reis. In laatstgenoemd plaatsje parkeren we de auto bij een holle wilg waar om iemand om de een of andere reden 2 Christusbeelden in gezet heeft en lopen dan vervolgens de Groene Kikkerroute rond het Schoonrewoerdse Wiel. Het Wiel is een plas, die achterbleef na een  dijkdoorbraak in 1573 en is omgeven door appel-en perenbomen. De rest van het wandeldecor bestond uit rietvelden, hooilanden, grienden en monumentale boerderijen. We hebben veel zangvogels vogels gehoord, maar helaas niet gezien. Ook de groene kikker liet  verstek gaan. Daarentegen wel weer genoeg hazen, konijnen, koeien en ganzen gezien.

Wij vervolgen de route  na Meerkerk en Ameide, langs de rivier de Lek door plaatsjes als Langerak, Nieuwpoort en Groot-Ammers. Bij Streefkerk hebben we bij de molen nog even op de dijk gezeten en een poosje gekeken naar de boten die voorbijvoeren. Dan door de Alblasserwaard weer verdere naar Giesen Ouderkerk en Hoornaar waar we de A27 op draaien en weer huiswaarts keren. Nog even snel de wekelijkse boodschappen gedaan en we zijn om 14.30 uur weer thuis.

De weergoden zijn onze deze vakantie goed gezind. Voor een dag als vandaag (max 20 graden met briesje en af en toe zo’n  tekenen wij graag! Morgen staat een wandeling door de Oostvaardersplassen op het programma.

1. Tanja:
    2 juli 2020
    Wat een heerlijke dag. Jouw gezicht spreekt boekdelen! 😋😉😀
  2. Cora:
    3 juli 2020
    Zo zie je nog eens wat van Nederland.... En met dit weer is het goed te doen.
  3. Harry:
    3 juli 2020
    lief te doen alsof , maar die twee stukken taart waren toch voor Hans , jij en ik weten wel beter!