Dag 13: Bodø - Ørnes

29 juni 2019 - Ørnes, Noorwegen

Vandaag hebben we qua afstand een korte route af te leggen. Het weer houdt niet echt over, maar we besluiten toch naar Saltstraumen te rijden dat aan weg 80 tussen Fauske en Bodø ligt. Hier schijnt ‘s werelds sterkste getijdenstroom te zien te zijn vanaf een brug over de nauwe opening van de Saltfjorden naar de Skjerstadfjorden. Elke 6 uur perst het water zich hier door een opening van 150 meter breed en 3 km. lang. We rijden er op de bonnefooi naar toe en we arriveren zowaar op het hoogtepunt van het schouwspel (en dat is vandaag o.a. om 9.07 uur). We lopen de brug op en voegen ons bij een groepje mensen dat er al staat (handig, zo weten we meteen dat we aan de goede kant van de brug staan, want anders hadden we de snelweg moeten oversteken... met het risico geschept te worden door een auto en één te worden met het asfalt).

En het is inderdaad een indrukwekkend gezicht hoe al dat water zich een weg baant door de opening. Vanaf de brug zijn de verschillende stromingen goed te zien. Hans heeft het na een half uurtje  blauwbekken wel bekeken. Er staat inderdaad een straf windje en je moet uitkijken dat je niet de brug af waait (dat is nl. niet zo leuk voor mensen die het schouwspel beneden staan te bekijken). Terwijl Hans in de auto zit (waarschijnlijk met de stoelverwarming aan), loop ik nog even naar beneden om vanuit deze positie wat foto’s te maken.

Vervolgens rijden we terug naar Bodø om naar het luchtvaartmuseum te gaan. Ik weet dat Hans dit leuk vindt en omdat het weer maar zo zo is ga ik gezellig met hem mee. Na 1,5 uur. heb ik het er eerlijk gezegd wel gezien (ik kan het ene vliegtuig toch niet van het andere onderscheiden) en ga ik op een bankje zitten wachten tot Hans klaar is met rondkijken. Het museum is prachtig, maar het had voor mij wel wat beter verlicht mogen zijn, want ik zat in het schemerdonker op mijn bankje weer lekker te knikkebollen.

Weer terug bij de auto schijnt het zonnetje opeens dat het een lieve lust is en besluiten we door te rijden naar Ørnes. De zonnebrillen houden we in eerste instantie angstvallig in onze rugtassen, omdat we vrezen dat het ongeluk brengt als we ze opzetten. Uiteindelijk toch maar geriskeerd (en ja hoor, het begon weer te regenen). Vandaag is sowieso een dag van uitersten: korte buien en bewolkt met tussendoor felle opklaringen....

De weg van Bodø naar Ørnes loopt weer via de 17 en het is een prachtige route die we vandaag afleggen. Heb dit keer o.a. ook een kleine stukje gefilmd hoe we hier rondrijden. Mooie watervallen gezien, besneeuwde bergtoppen, fjorden en scheren (dat laatste zijn die grote keienplateau’s in het water, waar ik persoonlijk verzot op ben). We blijven 2 nachten in Ornes en rijden dan weer verder zuidwaarts.

1. Charlotte:
    30 juni 2019
    Wat ontzettend leuk die op het dak van die schuur met al dat gras op het dak. Heel erg jammer dat het weer zo standvastig is ( en de kou)
  2. Corry:
    30 juni 2019
    Ik heb nu echt zin om weer naar Noorwegen te gaan. Wat een mooi landschap.
  3. B.Luinge:
    30 juni 2019
    Gelukkig dat het nog steeds zo mooi is. Ik hoor jullie verhalen met veel plezier. Veel mooi weer gewenst nog. Liefs, mamma.
  4. B.Luinge:
    Prachtige foto,s gemaakt!