Dag 3: Torgatten, Vega, Mosjøen

19 juni 2019 - Mosjøen, Noorwegen

Vanochtend zijn we eerst naar Torgatten gegaan, een berg die 15 km. ten zuiden ligt van Brønnøysund op het eilandje Torget. De berg heeft een diep gat waar je doorheen kunt lopen, een tunnel van 160 m lang, 20 meter breed en 35 meter hoog, die gevormd is door natuurkrachten. Oh ja, je moet hier natuurlijk wel eerst nog even naar toe .....(juist ja wéér klimmen en klauteren) en dat over een pad bestaande uit (deels losliggende) kleinere en grote keien.  Maar het was de moeite zeker waard.

Vervolgens reizen we verder naar Horn waar we de pont naar Vega pakken. Dit is de 4e keer dat we de pont pakken en ik zie tot mijn schrik nu pas, dat je op een pont geacht wordt het autodek te verlaten tijdens de overtocht. Dit hebben we tot nu toe niet gedaan, en blijkbaar wordt dit ook niet gecontroleerd. Wij vonden het eigenlijk net zo knus zo om daar met zijn tweetjes in onze Ford Focus tussen alle vrachtwagens te staan. Een overtocht duurt gemiddeld zo’n 20 minuten, naar Vega zo’n 3 kwartier.

Vega maakt deel uit van de Vega-archipel,  een scherengebied van 6500 eilanden. Dit eilandenrijk tussen Brønnøysund en Sandnessjoen vormt een uniek cultuurlandschap dat herinnert aan meer dan 1500 jaar visserij en landbouw.  In deze archipel liggen kleine vissersdorpjes, pakhuizen en vuurtorens. De zee, de fjorden en het landschap zijn ruig. Hans is er vooral  van overtuigd dat de vegaburger hier vandaan komt (Tsja...). Geen burger gezien, maar het is hier wel erg mooi, alleen door al die bloeiende voorjaarsbloemen zoals boterbloemen, klaprozen, smeerworteL, engelwortel en veenpluis (die laatste wordt door mijn eega nog wel eens verward met navelpluis). Je zult begrijpen dat Ik hier helemaal in mijn element was..

Na een verblijf van een paar uur op dit prachtige eiland, nemen we de pont terug en rijden via een mooie route via de zuidwaarts (76) naar ons hotel in Mosjøen. Deze weg voert weliswaar van de kust af, maar is net als alles in Noorwegen ook adembenemend mooi. We blijven 2 nachten in Mosjøen.

1. Charlotte:
    19 juni 2019
    Wat ziet het er ruig uit.
    Wat een mooie omgeving waar jullie in zitten. Geweldig.
  2. Joyce:
    19 juni 2019
    Die foto's bij de rotsen 😍
    En denk dat het goed is dat jullie op de pont in de auto bleven zitten. Te groot risico dat jij anders in een andere auto de pont af was gekomen 🤭
  3. Tanja:
    19 juni 2019
    Paradijs qua natuur hoor. Mooi! En op de pont ... paradise by the dashboardlight?
  4. Margot:
    21 juni 2019
    Overtreffende trap van mooi .. dat is Noorwegen.