Dag 2: Namsos-Rørvik-Leka-Brønnøysund

18 juni 2019 - Brønnøysund, Noorwegen

Het heeft vannacht behoorlijk geregend en de lucht is somber en grijs als we om 7.00 uur wakker worden. Na het ontbijt vertrekken we weer om bij Lund met de pont over te steken naar Holmes. Hans is helemaal in zijn sas omdat hij er in Lund  een vriend bij heeft gekregen (in de vorm van een manshoge Minion). Voor de zekerheid zetten we vandaag de navigatie aan, omdat we via b-weggetjes rijden. Helaas valt het navigatiesysteem in de auto steeds uit (vermoedelijk een los contact). Gelukkig lukt het met een ouderwetse landkaart en de mobiel van Hans na het nodige prutswerk. Ik dacht nog even dat ik weer opvliegers kreeg, maar blijkbaar had Hans mijn stoelverwarming op de hoogste stand aangezet bij het installeren van zijn telefoon.

Via het vissersplaatsje Rørvik (ik vond daar eerlijk gezegd de huizen met meeuwen nog het leukst), reizen we naar Gutvik-Leka en steken daar met de pont over naar het eilandje Leka. Leka is prachtig en niet voor niets uitgeroepen tot Nationaal  Geologisch Monument van Noorwegen.  De kale, roestkleurige gesteentes (serpentiniet-bergen) in het noordwesten van Leka vertegenwoordigen een stuk van de oceaankorst die 400 miljoen jaar geleden omhoog is geduwd. We maken op het eiland een mooie rondrit van 28 km. langs bijzondere rotsformaties en historische plekken, want Leka werd al 10.000 jaar geleden bewoond. Ook schijnt er op Leka in 1932 een 3-jarig meisje door een arend opgepikt en meegenomen te zijn naar een rotsrichel op 180 meter hoogte, waar zij levend is teruggevonden. Ik maak me geen zorgen: ik ben geen meisje meer, en de arend die mij de lucht in krijgt, moet nog geboren worden (zijn pootjes zouden afbreken).  De grafheuvel van vikingkoning Herlaug hebben we niet kunnen vinden. De man is daar levend begraven, maar zal -naar ik aanneem- inmiddels wel overleden zijn. Wel ben ik weer eens in een vreemde auto gesprongen in plaats van bij Hans in te stappen (en dit is mij in het verleden al eerder overkomen). Gelukkig was er niemand aanwezig en kon ik mij uit de voeten maken zonder tekst en uitleg te hoeven geven.

Na Leka weer terug naar Gutvik en na de oversteek bij Holm naar Vennesund rijden we door naar Brønnøysund, ons eindpunt voor vandaag.

1. Diny:
    18 juni 2019
    Wat is dit land toch mooi!!!
  2. Charlotte:
    18 juni 2019
    Weer bij een vreemde man ingestapt? Hans zal je toch beter in de gaten moeten houden.
    Maar inderdaad net wat Diny zei wat een prachtig land.
  3. Elisabeth Ladkin:
    18 juni 2019
    Mooie foto's maar wie van die twee is de minion 😂?
  4. Cora:
    19 juni 2019
    Hebben ze jou niet geleerd dat je niet met vreemde mee mag gaan? De eerste foto's mogen er zeker weer zijn. Prachtig!
  5. Joyce:
    19 juni 2019
    Serieus?! Ben je wéér bij een vreemde ingestapt?! Hoe krijg je het voor elkaar :'D