Dag 4: Mosjøen - Sandnessjoen - Alstahaug - Laksfors

20 juni 2019 - Sandnessjøen, Noorwegen

Vandaag begon niet al te best. De accu van mijn fotocamera was leeg en al wat we probeerden om deze weer op te laden mislukte. Ik heb wel een reserve accu bij me, maar daar red ik het niet de rest van de vakantie mee. Onze stemming was behoorlijk in mineur en die werd er niet beter op toen we naar buiten keken. We hebben vandaag op 2 uurtjes na alleen maar regen gehad.

Het plan was om vandaag naar Sandnessjøen te rijden om vandaar uit met de pont naar het eiland Donna te gaan. Onderweg moeten we door een 11 km. lange tunnel. Het wordt hier in Noorwegen, richting de poolcirkel, niet meer donker, maar dat was het in die tunnel wel. Voor mij is dat het teken dat ik moet gaan slapen. Hans had dit niet door en dacht nog even dat de motor van de auto kuren begon te vertonen, maar gelukkig was ik het maar die naast hem een partijtje zat te ronken. Daarna nog even over de mooie 1065 meter lange Helgeland-brug en we zijn in Sandnessjoen.

Omdat het alsmaar harder begon te regenen, besloten we eerst maar door te rijden naar de middeleeuwse kerk van Alstahaug en naar de Syv Søstre, een bergrug ten zuiden van Alstahaug. Het kerkje is opgetrokken uit natuursteen rond het jaar 1200 en is één van de zeven middeleeuwse kerken die bewaard zijn gebleven in Noorwegen. De syv Søstre hebben we door de regen en de laaghangende mist niet echt kunnen zien.

Terug in Sandnessjøen hebben we nog even in de rij hebben gestaan voor de pont naar Dønna, maar besloten hier op het laatste moment (de veerpont was al gearriveerd) vanaf te zien, omdat het steeds harder begon te regenen. Dus zijn we rond het middaguur weer teruggekeerd naar ons hotel, waar ik nog even verder ben gaan ronken en Hans op zoek is gegaan naar een andere oplader voor mijn accu.  En hij heeft er zowaar een gevonden!!! Met een volle accu en iets beter gehumeurd dan vanochtend, zijn we er om 14.00 uur toch maar door de regen op uit getrokken om naar de Sjøgata te gaan, een straat die in de buurt van het hotel ligt, waar houten huizen en pakhuizen uit het begin van de 19e eeuw staan.

Het is 16.00 uur, zwaarbewolkt maar droog, als we besluiten om naar de Laksfossen te gaan, een waterval die op een half uurtje rijden hier vandaan ligt. En het was een mooie! Ook heb ik daar een innige vriendschap aangeknoopt met een vriendelijke trol, al denkt Hans dat het nodig is dat ik aangeef wie van de twee op de foto de trol is....(links de trol, rechts sta ik)

En zo werd het al met al toch nog een gezellige dag. Morgen trekken we verder noordwaarts naar Fauske.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Charlotte:
    20 juni 2019
    Beide trollen zijn leuk hoor. Wat een pech met het weer. Gelukkig werd het droog zodat jullie naar die mooie waterval konden gaan. Hopen dat het morgen beter weer is . Ik zal voor jullie duimen in ieder geval.
  2. Cora:
    20 juni 2019
    Hadden we dus bijna al die mooie plaatjes (en trollen) moeten missen.
    Hopelijk is het weer morgen wat beter.
  3. Margot:
    21 juni 2019
    Leuke plaatjes weer Lia !! Je had natuurlijk Hans naast de kerk kunnen plaatsen. En dan aangeven dat links de kerk is en Hans rechts. Tja 1000 jaar verschil is soms niet te zien. Zeker niet van een afstand 😂😂!!