Dag 5: Mosjøen - Mo I Rana - Fauske

21 juni 2019 - Fauske, Noorwegen

Tja, wat moet ik in vredesnaam vertellen over een dag als vandaag, behalve dan dat het een héle natte bedoening was. Het regent niet alleen pijpenstelen, ook was het zicht door mist en zeer laaghangende bewolking (denk aan kniehoogte) zeer beperkt. Wilde je wat zien, dan moest je kruipen maar zoals ik al zei, het regende nogal...

We zijn vandaag weer verder noordwaarts gereisd via de E-6 en onderweg zeker op zo’n 40 plaatsen wegwerkzaamheden tegengekomen (er wordt een weg naast de E-6 aangelegd). Wat ons hier vooral bij verbaasde was dat je op weggedeeltes waar diepe kuilen in zaten 70 km/uur mocht rijden en op gladde stukken weg 50 km/uur. We zagen een camper met aanhanger deze snelheden consequent aanhouden en die aanhanger hangt nu ergens in een boom. Voor ons was het gevolg alleen dat de auto inmiddels niet langer beige maar donkerbruin gespikkeld is door alle modderspetters en het slalommen om kuilen heen.

We besluiten ons door de regen niet te laten kisten, maar slaan wel wat onderdelen in het programma over. We worden bovengronds al nat genoeg, dus gaan we niet naar een ondergrondse grot met rivier en laten we ons ook niet in een open bootje over een meer varen naar het startpunt van een 3km. lange wandeling over keien, losliggend grind en beekjes naar de Svartisen Gletsjer.

We stoppen onderweg alleen om een enkele foto te maken en brengen een bezoek aan het Polarsirkelsenteret. Dit poolcirkelcentrum ligt vlak bij de poolcirkel  op 84 km ten noorden van Mo I Rana op de hoogvlakte Saltfjellet. Lunchen doen we in de auto met een lekker broodje dat we onderweg gekocht hebben onder de zoetgevooisde klanken van de kletterende regen op het autodak... en hebben dan meteen ook weer de grootste lol samen.

We arriveren om 14.30 uur in ons hotel in Fauske en houden het vandaag maar voor gezien. Het weer schijnt er de komende dagen niet beter op te worden, aldus wordt ons door een Nederlands sprekende baliemedewerkster in het hotel met een vriendelijke glimlach meegedeeld...Afijn we gaan het zien.

Morgen reizen we in ieder geval verder naar de Lofoten!

1. Charlotte:
    21 juni 2019
    Wat ontzettend jammer zeg dat het weer zo tegenzit. Maar je hebt het niet in de hand en blijf maar hopen dat het beter gaat worden. Je ziet aan de foto’s dat het allemaal triest eruit ziet. Zal zeker beter gaan worden. Op naar morgen!!!!!
  2. Diny:
    21 juni 2019
    Weet je, stel je voor: Nederlandse 30 graden plus of koele, verkwikkende regen rond de poolcirkel? Alles is relatief toch..... Maar ik wens jullie wel droogte toe!!!!
  3. Tanja:
    21 juni 2019
    Kijk, dat is nou een leuke foto van jullie. Kan zó in een reclame voor .... broodjes gezond. 😋
    Sterkte in de strijd tegen het water en hoop voor jullie op hier en daar een opklaring. Vooral dan daar, bij jullie.
    💋 Tanja
  4. Margot:
    22 juni 2019
    Hoi Hans en Lia. Wat een weer. Ik heb net gekeken voor de komende week. Overdag tussen de 11 en 13 graden en 💧💧.. Sorry. Durf het haast niet te melden naar hier wordt het komende week tropisch. Met op woensdag ongeveer 36 graden. Willen jullie ruilen ..?! 😂😘
  5. Margot:
    22 juni 2019
    Ps: Li ..dat paars op je broodje ..lijkt net een vergeten servetje. Of een tong die eruit steekt. Ik hoop dat ie heeft gesmaakt. 🤣🌭