Woensdag 22 juni: Woudenberg

22 juni 2022 - Woudenberg, Nederland

Omdat er vandaag gewaarschuwd wordt voor veel overlast vanwege de boerenprotesten en wij geen zin hebben om achterin een file van tractoren aan te sluiten, verlaten we ons oorspronkelijk plan om naar Overijssel te gaan en kiezen in plaats hiervan voor een wandeling door de bossen van de Utrechtse Heuvelrug nabij Woudenberg.
Helaas voor ons staat ook het verkeer op de A12 zo goed als stil en zodra het mogelijk is verlaten we de snelweg en rijden we binnendoor via Bunnik en Zeist naar onze bestemming.

We parkeren bij het Pannenkoekenhuis Bergzicht en lopen van daaruit meteen het bos in. Wat ons tegenvalt is dat de wandeling vooral over ruiterpaden en BMX-paden voert. Het is best al wel warm en door zand sloffen gaat dan niet alleen behoorlijk vervelen... het doet ook zeker geen wonderen voor mijn humeur. Ik probeer nog even of hinniken helpt, maar nee… ook dat biedt, evenals briesen (de bijdrage van Hans), geen soelaas. Het feit dat ik vandaag  bijzonder laag in mijn energie zit en mijn Achillespees behoorlijk opspeelt, betekent dat de geplande wandeling van 9 km over dit soort paden geen optie is. Er is onderweg bovendien geen bankje te bekennen om even uit te blazen dus wordt het dik 2 uur flink doorstiefelen. Als pleister op de wonde mogen we dan we dan wel weer tot drie keer toe over een omgevallen boom klauteren. Ik ben toch zóóó blij dat ik op die momenten de camera vasthield, anders had Hans zich zeker kunnen uitleven. Erg charmant is het namelijk niet als je wijdbeens op een enorme boomstam zit en daarbij alles in het werk stelt om te voorkomen dat er splinters in je kruis belanden. Erop gaan zitten om even bij te komen was helaas ook al niet mogelijk want de hars droop er aan alle kanten uit.

We houden ons aan de GPS-route en wijken af en toe uit om op een pad uit te komen dat zich ogenschijnlijk beter leent om te wandelen … om vervolgens toch weer uit te komen op een, juist ja, ….ruiterpad.

Om 10.00 uur bereiken we de Piramide van Austerlitz… die echter pas om 12.00 uur open blijkt te gaan. We hebben niet veel zin om hierop te wachten en het wordt inmiddels ook al behoorlijk warm. We vervolgen daarom onze route die ons vooral voert over het Landgoed Henschoten.

Het is uiteindelijk 12.00 uur als we weer terug zijn bij de auto. We lunchen in Pannenkoekenhuis Bergzicht en besluiten het voor vandaag voor gezien te houden. Onderweg trouwens ook geen tractor gezien.

1. Margot:
    22 juni 2022
    Als ik de foto’s zie.. voel ik mijn eigen achillespeesontsteking ook al opspelen🤪. Ik heb echt respect voor jullie wandel-lust en energie..
  2. Diny:
    22 juni 2022
    Ik zie alleen de mooie natuur en de afwezigheid van pubers.....