Dinsdag 21 juni: Amsterdamse Waterleidingduinen

21 juni 2022 - Aerdenhout, Nederland

Gisteren zijn we de hele dag met de auto en route geweest en dus willen we er vandaag weer graag op uit met de benenwagen. We hebben daarom besloten een wandeling te maken in de Amsterdamse Waterleidingduinen: een uitgestrekt en zeer afwisselend duingebied vol prachtige natuur. De Amsterdamse Waterleidingduinen liggen tussen Zandvoort en Noordwijk. Het gebied is ongeveer 5 km. breed en 10 km. lang.

We vertrekken om 8.30 uur en dat is maar goed ook, aangezien we meteen kunnen aansluiten in de file. Normaal gesproken rijd je binnen een uur naar Aerdenhout, maar wij arriveren er pas om 9.50 uur.

In het bezoekerscentrum horen we dat een kaart van het gebied echt niet nodig is aangezien we alleen maar de paaltjes van de wandeling van onze keuze hoeven te volgen. En dit kan niet mis kan gaan... Hans en ik schieten gezien onze ervaringen in het verleden meteen al in de lach, maar besluiten na enig overleg toch maar de gok te wagen.

Wij kiezen voor de wandeling route Oranjekom van 7,1 km omdat we willen genieten van bos, flora en fauna en heel misschien zelf damherten kunnen spotten tijdens onze wandeling. Hans achtte die kans weliswaar klein omdat hij denkt dat wij daarvoor teveel stampen en lawaai maken waardoor  alle wildlife binnen een straal van 5 km. het hazenpad kiest. Maar niets bleek minder waar en we hebben zelfs meer dan 40 herten gezien. Het waren er in elk geval zoveel dat we op het laatst niet eens meer de moeite namen om ze te fotograferen.

Dit was in het begin uiteraard niet het geval en dit was meteen ook de reden dat we de oranje paaltjes niet meer in het oog hielden en ons opeens een flink stuk uit de route vandaan bevonden. Er zat dus niets anders op dan weer terug te lopen. Dit extra ommetje zorgde er wel voor dat we aan het einde van de de rit geen 7, maar 11 km. in de benen hadden zitten.

Desondanks was het al met al een prachtige dag. De zon scheen volop en met een aangename temperatuur van 22 graden was het heerlijk om buiten te zijn. De Amsterdamse waterleidingduinen is een verrassend afwisselend landschap en we hebben erg genoten van de mooie natuur om ons heen. We komen hier zeker nog een keer terug.

Om 13.30 uur waren we weer terug bij het bezoekerscentrum en hebben we geluncht in het nabijgelegen pannenkoekenhuis. Daarna zijn we weer weer naar huis gereden. Dit keer zonder file.

1. Corry:
    22 juni 2022
    Altijd weer respect, dat jullie de dag zo vroeg beginnen. Ik heb in de vakantie dan net 1 teen onder het laken vandaan.
    Nederland is toch echt heel mooi!
  2. Margot:
    22 juni 2022
    Prachtig.. deze route heb ik maar eens opgeslagen. Wat een mooi foto’s en wat een mazzel dat er zo veel herten hun snoetjes lieten zien 🦌🦌!