Maandag 5 juli: Bergen op Zoom

5 juli 2021 - Bergen op Zoom, Nederland

Omdat het weer vandaag niet al te best wordt, besluiten we naar Bergen op Zoom te gaan, omdat het daar -althans volgens buienradar- de hele dag droog zou blijven (liar liar pants on fire!!!). Onderweg krijgen we helaas al een aardig voorproefje hoe de rest van de dag er uit zal gaan zien, nl: plensregen, miezerregen en af toe een bui. We houden er echter de moed in, immers: in de kofferbak liggen paraplu’s en regenjassen dus wat kan ons overkomen?

Het is rond 11.00 uur als we bij Fort De Roovere arriveren dat deel uitmaakt van de Zuidwaterlinie met als opvallende bezienswaardigheid de zogenoemde Mozesbrug. Omdat deze brug onder de waterspiegel ligt waan je je zowaar even God, die met behulp van Mozes de wateren van de Rode Zee spleet. Oké het is dan wel niet helemaal de Rode Zee, eerder een brede sloot, maar toch voelt het best bijzonder om over deze loopgraafbrug te lopen.

Na de Mozesbrug beklimmen we de fraaie Pompejus, een uitzichttoren met een panoramisch uitzicht over de hele omgeving. Daarna vervolgen we onze reis en bereiken we even later Bergen op Zoom, een stadje in Noord-Brabant dat in 1212 stadsrechten heeft gekregen.

Alhoewel het mij nog net lukt om de 14e-eeuwse Gevangenenpoort in het zonlicht vast te leggen, blijft het daar de rest van de dag ook bij. Dit maakt echter de Grote Markt met zijn imposante gebouwen als de Sint-Gertrudiskerk en de Peperbus, de vele restaurants en cafés niet minder indrukwekkend. Ook bevindt zich daar, pal naast het stadhuis, Grand Hotel de Draak, het oudste hotel van Nederland.
Tijdens de lunch besluiten we om de Markiezenhof, het oudste stadpaleis van Nederland dat tegenwoordig een museum is, te bezoeken, om er vervolgens achter te komen dat dit op maandag gesloten is, evenals een heleboel andere bezienswaardigheden. Het had natuurlijk handig geweest dit van te voren even te checken, maar de gedachte is helaas niet in ons opgekomen. En dus maken we in plaats hiervan een stadswandeling die ons uiteindelijk leidt naar het stadspark en het (eveneens gesloten) Ravelijn op den Zoom.

Het is inmiddels behoorlijk aan het regenen en aangezien onze plu’s en regenjassen knus naast elkaar in de kofferbak van de auto liggen (en wij niet), beginnen we behoorlijk nat te worden. We schuilen nog wel even onder een eikenboom en in een portiek, maar de schade is al geleden. Hans zet een stevige looppas in en ik hobbel er als Manke Nelis en polletje Piekhaar achteraan. (Het beklimmen van de toren had ik bij nader inzien misschien toch beter achterwege kunnen laten….).

Alhoewel de buienradar blijft volhouden dat er in Bergen op Zoom geen neerslag is, bewijzen onze soppende schoenen en doorweekte spijkerjasjes het tegendeel. We zijn maar wat blij als we terug zijn bij de auto en weer naar huis kunnen.

1. Cora:
    6 juli 2021
    Leuk die buienradar, wij hebben onze hoop ook steeds daarop gevestigd. Brachten wij het er redelijk af, wij legde onze wandeling bij Fort Vechten droog af. Eenmaal in de auto begon het wel even flink te regenen. Het lijkt gelukkig wat beter te worden, veel plezier nog deze week.
  2. Harry:
    6 juli 2021
    mooi en historisch erg belangrijk stadje , erg schoon door al die regen en dat is ook wel prettig