Dinsdag 6 juli: ANWB Noordwest Overijsselroute

6 juli 2021 - Overijssel, Nederland

Omdat vandaag weer de nodige buien worden verwacht, besluiten we een ANWB-autoroute te gaan rijden. Onze keuze valt op de Noordwest Overijsselroute die in in het Drentsche (?) Meppel van start gaat.

De Noordwesthoek of de Kop van Overijssel is grotendeels een laagveengebied met prachtige meren. De kern wordt gevormd door de Beulaker en Belter Wijde met het dorp Giethoorn. Ook zijn langs deze route het natuurreservaat De Weerribben bij Ossenzijl, de bossen van de Noordoostpolder en fraaie oude haven- en vissersdorpen zoals Vollenhove, Zwartsluis en Blokzijl te vinden.

Staphorst in het algemeen en Staphorsters in het bijzonder vinden wij erg eng en laten wij daarom aan ons voorbij gaan, maar in het oude Hanze- en vestingstadje Hasselt maken we een korte stop om het stadje te verkennen en op een terrasje wat te drinken. Ook Blokzijl met zijn mooie koopmanshuizen rond de grote driehoekige havenkolk is een lust voor het oog.

Aangekomen in Ossenzijl, waar de ingang is van natuurreservaat De Weerribben, blijkt dat de rondvaartboot, die 1x per dag uitvaart, net 5 minuten geleden is vertrokken. Dit hadden we natuurlijk kunnen weten als we de website hadden geraadpleegd, maar wij doen de uitdrukking ‘een ezel stoot zich in het gemeen, niet tweemaal aan dezelfde steen’ duidelijk geen eer aan. In plaats daarvan dwalen we nog even door de expositie in het bezoekerscentrum en besluiten daarna onze weg te vervolgen en het het dorpje Giethoorn te bezoeken.
Het huidige dorp met zijn grachten en vaarten, waarover pittoreske hoge bruggetjes zijn gebouwd, ontstond door het werk van de turfgravers. De vervening veroorzaakte de plassen en om het turf te vervoeren groef men verbindingskanaaltjes, die Giethoorn in de 20e eeuw wereldberoemd hebben gemaakt. Persoonlijk houd ik erg van de schattige rietgedekte boerderijtjes en de vele rondvaart- en fluisterbootjes. Hans heeft hier duidelijk wat minder mee en vond Giethoorn vooral een groot Eftelinggehalte hebben… maar dan met bootjes.

Het is 16.30 uur als we het voor gezien houden, want we hebben nog 1,5 uur te gaan voordat we thuis zijn.
Het was met 114 km. misschien geen superlange route, maar omdat hij ons door allerlei dorpjes en binnenwegen voerde, waren we met af en toe een uitstapje toch de hele dag onder de pannen. We hebben ons in elk geval, mede door de weergoden die ons vandaag goed gezind waren, prima vermaakt

1. Harry:
    6 juli 2021
    wel verdiende zonnige , mooie foto s
  2. Miriam:
    6 juli 2021
    Beulaker en Belterwiede en Giethoorn vorige week nog op de fiets gedaan. Mooi Hè! Blokzijl doen wij altijd op de motor aan. Terras aan de haven. De weergoden waren jullie goed gezind.
  3. Tanja:
    7 juli 2021
    Lekker weg .... duidelijk te zien. Omgeving Giethoorn kennen we. Prachtig. Gelukkig fluisterboten tegenwoordig. Ik mis de Chinezen en Japanners op de plaatjes. 😄
    Goeie reis verder.
    Liefs, Tanja.