Maandag 20 juni: de Mergellandroute (Zuid-Limburg)

20 juni 2022 - Simpelveld, Nederland

Gisteren zijn we vooral druk geweest. Inmiddels ligt mams’ tuin er weer pico bello bij, de rookmelders hangen en functioneren, en de boodschappen zijn weer binnen. We hebben de dag afgesloten door met mam en tante gezellig uit te gaan eten. En gezellig was het!

Omdat we al in Zuid-Limburg zijn maken we vandaag van de gelegenheid gebruik om een route te gaan rijden voor uitgemergelde mensen. Let wel, ik weet wel zeker dat de Mergellandroute zijn naam ontleent aan de  Mergel die zo bepalend is voor het Zuid-Limburgse landschap, Maar Hans blijft hoog en laag vasthouden aan zijn eigen interpretatie. Ik heb hem er nog op proberen te attenderen dat wij beiden bepaald niet onder de categorie ‘uitgemergeld’ vallen en dus no way deze route zouden mogen volgen, maar hij zag dit toch duidelijk anders. De Mergellandroute kan zowel per auto als per (motor)fiets afgelegd worden. Degenen die mij kennen, weten dat fietsen geen optie is en dat we route daarom met de auto hebben gereden. Onderweg hebben we overigens wel veel fietsers gezien, van die stakkers  die ondanks accu-ondersteuning met rode hoofden en strakgespannen kuiten de ene na de andere heuvel probeerden te bedwingen.. het was haast niet om aan te zien zo sneu.

We vertrekken om 8.45 uur en het regent het eerste uur behoorlijk (alweer  een reden waarom fietsen geen goed idee is). Wij besluiten de route  tegen de klok in te rijden en kunnen daardoor de bruin-witte zeskantige bewegwijzering volgen. De route is ca. 110 km en duurt zo’n 4 uur aangezien je veelal door dorpjes en over landweggetjes rijdt. Maar eerlijk is eerlijk wat is het hier verrekte mooi. We wanen ons af en toe echt in het buitenland als we door idyllische oude dorpjes langs wegkruisen, Mariakapelletjes, vakwerkhuizen, kastelen en bouwwerken van Mergel rijden. Het weer wordt allengs beter en zowaar het zonnetje laat zich bij tijd en wijle zien.

In Eijsden hebben we een korte stop ingelast. Na een korte wandeling door het dorpje en een eerst een stuk vlaai naar binnengewerkt te hebben (dat is goed voor uitgemergelde mensen) besluiten we een bezoek te brengen aan het kasteel Eijsden. We weten niet precies waarom, maar het is er een drukte van jewelste. Het hele dorp is uitgerukt om ???  (Wie het weet mag het zeggen, maar jong en oud was in elk geval van de partij). Wij houden ons liever verre van de drukte en beperken ons daarom tot de tuinen van het in in Renaissancestijl gebouwde, omgrachte kasteel dat dateert uit de 17e eeuw.

We vervolgen onze route en genieten met volle teugen van het steeds wisselende landschap. Een klein minpuntje is dat we een aantal keer van  de route  af moeten wijken vanwege wegwerkzaamheden. Het is dan altijd weer even puzzelen om weer ‘en route’ te komen.
De lunch  gebruiken we in Vijlen bij de ‘Rozenhof’, een camping annex restaurant met prachtig uitzicht op het omringende heuvellandschap (d.w.z.  als je tenminste kans ziet een blik over de vele campers heen te werpen).

Het is uiteindelijk 14.30 uur als we Simpelveld binnenrijden,  het begin- en eindpunt van ons rondje en tevens het beginpunt van onze twee uur durende terugreis naar huis.

1. Tanja:
    20 juni 2022
    Hoi hoi vakantiegangers. Moeders en zus zien er patent uit! Fijn dat jullie met een gerust hart weer verder konden. Het gebied rond Vijlen en Eijsden is ons heel bekend. Prachtig daar hè! Er zijn wel fietsroutes die te zien zijn, maar dan moet je goed plannen. De foto's zijn net als veel huizen ... vak-werk! Leuk!
    Liefs, Tanja.
  2. Charlotte:
    20 juni 2022
    Het klinkt super gezellig om zo’n mooie route te rijden.
    Gelukkig dat de zon is gaan schijnen. Wat een mooie foto’s weer.