Donderdag 16 juni: Burgers’ Zoo Arnhem

16 juni 2022 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

En dan vallen je opeens zo maar 2 vrijkaarten en een gratis parkeerkaart ten deel voor Burgers’ Zoo. En dat alles dankzij mijn allerliefste oud-collega Joyce Molenaar! En dus werd het op naar Arnhem om aapjes te gaan kijken … enne Duitsers, want die waren er ook in zeer grote getale.

In mijn hoofd was Burgers een kleine dierentuin, maar het tegendeel is waar. Blijkbaar heb ik tijdens eerdere bezoeken toch wel wat delen gemist. Dit verklaart meteen ook waarom er op het eind van de rit zo’n 12.000 stappen op de teller stond, ofwel > 9 km.

Burgers’ Zoo is opgedeeld in een aantal werelden, t.w. Bush, Safari, Desert, Ocean, Park, Mangrove en Rimba. We zijn begonnen in de Bush en net als in de de jungle was het daar zeer warm en vochtig. Zo vochtig dat je bril meteen beslaat en je de eerste 5 minuten geen steek ziet. Het is dan ook beter om niet meteen te gaan lopen, omdat de kans groot is dat je in het krokodillenbassin dondert of erger nog…. Een  Duitser omverkegelt. Je loopt eigenlijk door een hele grote serre te zweten. Overal om je heen hoor je vogels zingen en hoe je gescharrel in de bosjes van dieren die op de grond leven. Alhoewel we het aardvarken, een favoriet van mij, helaas gemist hebben, hebben we wel otters gezien. Niet dat deze zich uitsloofden met hun capriolen, nee ook zij vonden het te warm en lagen voor Pampus.

De dierenverblijven zijn zeer ruim opgezet en dat vind ik persoonlijk erg fijn. Een bijkomend nadeel is dan wel dat de dieren voldoende plekken hebben om uit het zicht van mensen te blijven, De zomerse dag vandaag zal daar ongetwijfeld ook  mee van doen hebben gehad dat we een aantal keer voor een ‘leeg’ verblijf hebben staan koekeloeren. Soms hoorde je wel wat in een hol of struik scharrelen, maar of het een neusbeer, aap, of een Sasquatch op handen en voeten was…. You could have fooled us. Gelukkig bleven er genoeg dieren over die zich wel lieten zien.

Na 5,5 uur hadden we het wel gezien en het was voor een doordeweekse dag ook best wel druk. Ook waren er veel groepen schoolkinderen, die vooral druk waren met een puzzeltocht langs levensgrote kunstwerken van  Lego. In het park staan voldoende bankjes en het was fijn om af en toe bij een verblijf neer te ploffen en je een poosje te vergapen. Kortom: het was wederom een super dag!

N.b: Omdat het warm tot zeer warm belooft te worden de komende dagen, besluiten we het even rustig aan te doen en thuis te blijven. Zondag gaan we naar Limburg om wat dingen voor mijn moeder te doen. Maandag pakken we de draad weer op en volgt er een nieuw reisverslag.

1. Miriam:
    16 juni 2022
    Ook hier ( Kroatië) heel veel Duitsers. Die hebben deze en afgelopen week vakantie!
    Mooie foto’s weer, zus!
  2. Joyce:
    16 juni 2022
    Heel blij dat jullie zo hebben genoten! Geniet ik ook weer van! Xx
  3. Diny:
    17 juni 2022
    Leuke verhalen!! En zeer verstandig om de komende dagen rustiger aan te doen :-)