Dag 8: met de RIB boot naar Trollfjord

24 juni 2019 - Trollfjorden, Noorwegen

Vanochtend rustig aan gedaan, want we hoefden ons pas om 10.00 uur te melden bij het kantoor van Lofoten explorer voor de Trollfjord en zeearend RIB safari. Ik was hier niet nerveus voor, totdat Hans het nodig vond om mij te vertellen welke verschrikkingen ons vandaag ten deel konden vallen op de RIB. Een RIB boot is een open speedboot waar je halfzittend en halfstaand op een soort van zadel plaatsneemt. De klappen van de golven kun je op deze manier beter opvangen met je knieën en je voeten in plaats van met je rug. Volgens Hans maakt de boot enorme klappers op het water en zitten je ingewanden na afloop niet meer op de zelfde plaats als bij het begin...

We waren wat vroeg en hebben daarom even gezellig staan kletsen met de kapitein, die mij geruststelde dat het niet zo spannend zou worden als Hans dacht. Zodra de rest van de passagiers gearriveerd is, mogen we de overalls gaan aantrekken. De grootste maat, XXL, is voor Hans weliswaar breed, maar helaas voor hem niet lang genoeg. Het gevolg is dat de broek akelig strak in het kruis zit en dat hij zijn armen beter niet kan optillen als hij geen castraatzanger wil worden. Iedereen lag in een deuk toen de assistent kwam vragen of het lukte en hans met een heel hoog piepstemmetje antwoordde dat het best ging lukken de komende 2 uur of zo. Nog even een zwemvest aan en ja hoor.... de metamorfose is compleet en we zagen er allemaal uit als Minions. Nog even een skibril op om te voorkomen dat de brillen van de neus waaien en we moeten gaan diepzeeduiken, handschoenen aan tegen de kou en we kunnen vertrekken.

De voorspelde regen blijft uit en we hebben onderweg alleen een buitje  van zo’n 20 minuten gehad toen we in Trollfjord arriveerden. En ja hoor, we hebben ze gezien de zeearenden! Helaas is mijn foto niet helemaal scherp, want ik moest op het gevoel schieten (en ben daardoor nu de trotse bezitster van 34 foto’s van een grijs wolkendek en precies 4 foto’s van de zeearend; weliswaar herkenbaar, maar zoals ik al zei jammer genoeg niet scherp). Het beessie vloog steeds aan de ander kant van de boot langs en daardoor moest ik over de hoofden van de medepassagiers heen fotograferen. De foto van de meeuw daarentegen is wel scherp, maar ja, die vloog ook gezellig aan mijn kant op ooghoogte langszij.

Het was een meer dan geslaagde trip en ik ben blij toe dat we gegaan zijn. De terugweg verliep alleen een stuk hobbeliger want de wind was aangetrokken en de boot klapte af en toe flink op het water door de hoge golven. Ook komt er af en toe een flinke lading spatwater over ons heen.

Om 13.00 uur zijn we weer terug in Solvaer, waar we een broodje kopen om ergens onderweg in de auto op te eten. Om 14.30 zijn we weer terug in het hotel en we besluiten het vandaag voor gezien te houden. Morgen trekken we verder naar de Vesterålen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diny:
    24 juni 2019
    Ondanks het niet scherpe: wat een imposante vogel!! Enne.... De vergelijking met minions klopt :-)
  2. Margot:
    24 juni 2019
    Jullie zijn wel daredevils hoor!! En ja.. kan er niks anders bij bedenken ... Minions!!!! Leuk.. hebben ze Hans ook in sleutelhanger formaat ..?😉😂
  3. Miriam:
    24 juni 2019
    Ha,Ha,Ha. Hilarisch😂 je hebt toch niet in je broek gepiest van het lachen. Echt Minions! Maar veiligheid gaat voor alles.
  4. Corry:
    Hahaha, very charming. Een minion ziet er beter uit! 😂😂
  5. Cora:
    25 juni 2019
    Staat jullie prachtig die pakken, misschien mooi als souvenir?