Dag 16: Portland - Crater Lake NP - Prospect

28 juni 2017 - Prospect, Verenigde Staten

En de medicijnen helpen! Joechei!! Hans en ik hebben 10 uur achter elkaar geslapen en we zijn zelfs niet wakker geworden van het gerammel van de ijsmachine voor onze kamer op de gang. Dit is het 4e hotel op rij dat we een kamer tegenover een ijsmachine hebben, of we zitten er pal naast. Het is ons compleet een raadsel wat mensen om 2.00 uur 's nachts van plan zijn als ze zich met bakken vol ijs terugtrekken in hun kamers. Er wordt vooral door de vrouwen druk bij gegiebeld, dus ik denk dat die ijsblokjes in het bad gegooid worden als alternatief voor de spreekwoordelijke koude douche voor hun mannen..

Ik heb overigens niet gewonnen hoor... Hans en ik we hebben in goed onderling overleg besloten om ondanks het aantal km. naar Prospect, toch ook nog naar Crater Lake NP te gaan.

Crater Lake dat gelegen is in de Cascade bergketen, is het enige Nationale Park in Oregon en één van 's werelds bekendste kratermeren. Dit meer dat op een hoogte van 592 meter ligt, is het diepste meer van het land. Het werd zo'n 7700 jaar geleden gevormd, toen Mount Mazama uitbarstte en daarna instortte. Hierdoor werd een caldera gevormd, waar het meer nu in ligt. De rand van de krater rijst gemiddeld 300 meter boven het meer uit. Het meer ligt 2470 meter boven de zeespiegel, heeft een diameter van ca. 10 km. En is zo'n 600 meter diep! Bijzonder is ook dat de watertoevoer niet door een rivier wordt verzorgd, maar geheel afkomstig is van regen en gesmolten sneeuw.

Via de rim drive van 53 km. langs de kraterrand, die we helaas maar gedeeltelijk konden doen (de east rim drive was nl. vanwege de sneeuw die er nog lag, gesloten) wordt je langs een aantal hoogtepunten geleid. En eerlijk is eerlijk, ik geloof dat dit een van de mooiste uitzichten is, die ik tot nu tot dusverre gezien heb. Prachtig hoe het meer erbij ligt in een omgeving van besneeuwde bossen en heuvels, met in haar stille blauwe water de weerspiegeling van de omringende kliffen. In het meer bevindt zich het kegelvormige Wizard Island, dat 233 meter boven het oppervlak van het meer uitsteekt. Bovenop dit eiland ligt een 90 meter brede krater.

Het loopt al tegen het eind van de middag voordat we naar ons hotel rijden, maar niet voordat we onderweg nog een heerlijk ijsje hebben gegeten. Door schade en schande wijs geworden houden we het voortaan op 1 bol (van bolletje kun je hier nl. niet spreken). Toen we dit nog niet doorhadden en voor 2 scoops kozen, moesten we het hoorntje met twee handen en de nodige mankracht in balans houden om kapseizen te voorkomen.

Het was een topdag en ondanks dat we het vorige hotel met zwaar bewolkt weer verlieten, hebben we de hele middag alleen maar stralend weer gehad.

Morgen verlaten we Oregon voor Crescent City dat aan de kust ligt.

1. Corry:
    29 juni 2017
    WoW, wat bijzonder mooi en zooooo blauw! Kan me voorstellen dat het een hoogtepunt is. Fijne reis verder
  2. Tanja:
    29 juni 2017
    Schitterend! En wat fijn dat de medicijnen helpen. Lieve kilometervreters. Weer een prachtige dag gewenst. Lia, wat een mooi verhaal maak je ervan. Liefs.
  3. Charlotte:
    29 juni 2017
    Fijn dat de medicijnen helpen. Wat een super mooie omgeving en zo vredig om te zien. Geweldig.
  4. Beppie Luinge:
    29 juni 2017
    Ja,schitterend,wat fijn dat je dat nog gevonden hebt.overweldigend,ik sta helemaal paf!Lekker dat Hans weer beter gaat! Doeg!
  5. Margot:
    29 juni 2017
    Het mooiste is ... dat Hans z'n medicijnen gaan werken. Maar eerlijk is eerlijk, de plaatjes zijn weer fantastisch!!!!
    Veel ontdekkingsplezier samen xxx
  6. Joyce:
    29 juni 2017
    Watjes!! Ik zou geen enkele moeite hebben met twee Amerikaanse scoops ice cream ;) Zeker niet als het pistache ijs betreft... ik moet snel weer terug naar Italië... Overigens weer een mooi blauw vogeltje op de foto!
  7. Ome Pierre:
    29 juni 2017
    Lia en Hans,prachtig verslag van jullie mooie reis ,ook de mooie foto's die het verslag compleet maken,
    Bij ons hier in Frankrijk is het weer niet zo best , het regent al de hele dag, Groeten van allen , oom Pierre.
  8. Miriam:
    29 juni 2017
    Hier regent het ook nog steeds, ik geniet van jullie reisverslagen. Prachtige natuur en het blauw voert de boventoon. Fijn dat Hans aan de beterende hand is, dat wordt nog meer genieten.
  9. Miriam:
    29 juni 2017
    Oh, ik zie wel dat Lia gekrompen is!
  10. Miep:
    29 juni 2017
    Gelukkig dat Hans weer opgeknapt is wij hebben twee dagen ook buien gehad maar het zou weer beter worden. Geniet jullie nog maar van de mooien natuur .want het is snel voorbij.
  11. Linda:
    30 juni 2017
    Wat weer een prachtige plaatjes...
  12. Cora:
    30 juni 2017
    Jemig die stoel, jij lijkt heel klein...
  13. Sandra:
    1 juli 2017
    Gaaf dat jullie toch naar Crater Lake zijn gegaan het is er zo mooi en als ik de foto's zie dan ben ik gewoon even stil. Geniet lekker