Dag 10: Helena - Glacier NP - Kalispell

22 juni 2017 - Kalispell, Montana, Verenigde Staten

Gisteravond heerlijk buiten op het terras gegeten in het restaurant naast het hotel en ons verbaasd over de verklede mensen die voorbij liepen onderweg naar ... (la la land?). De temperatuur is hier prima in vergelijking met Nederland. Overdag is het niet warmer dan 26 graden geweest en het is 's nachts minimaal 5 graden (maar wie maalt hierom als je lekker onder een wolletje ligt). Veel beter dan in Nederland in ieder geval met 34 graden. Alhoewel Hans nog behoorlijk verkouden is... hij slaapt met watjes in zijn neus om lekkage te voorkomen. Toen ik vannacht  keek (let wel, mijn bril lag op het nachtkastje!), leek het net of er kleine slagtandjes uit zijn bakkes begonnen te groeien.

We hebben besloten om de route naar Kalispell vandaag niet rechtstreeks te rijden, maar via het Glacier NP te benaderen. Dit is weliswaar qua km. wat langer, maar voordeel is wel dat we dan al een eerste glimp op het park kunnen werpen en daar morgen vervolgens nog eens een hele dag tot onze beschikking hebben.

We zijn wat later dan normaal op pad gegaan. Het noordelijke deel van Montana is toch wel verrassend mooi in vergelijking met het deel dat we gisteren te zien kregen. We bereiken slalommend (vanwege de vele pica's die de weg over rennen en die we niet willen pletten) het NP. Helaas heeft een dikke hommel die tegen de voorruit kwakte het niet overleefd. Ik zag hem pas toen Hans de ruiten sproeide en het beestje dat onder de ruitenwisser geklemd zat, gedoemd was met zijn ruggetje de ruit te boenen. Toen ik dat doorhad en Hans dwong hem te bevrijden (je weet maar nooit of hij steekt) was het helaas te laat...

Glacier NP (door De Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed natuurgebied) is adembenemend. Hoewel er van het oorspronkelijke aantal gletsjers (150 in 1850) nog maar 26 resteren, valt er nog genoeg te zien aan ander natuurschoon, t.w. 130 gletsjermeren, berglandschappen, bossen watervallen en ongerepte natuur.

We wilden eigenlijk de Going-to-the-sun-Road rijden, maar helaas is een belangrijk deel daarvan, de Logan Pass, afgesloten omdat het hoog in de bergen gewoon nog winter is. Dit betekende dat wij alleen het eerste stuk vanaf de oostzijde tot aan die pas heen en ook weer terug konden rijden. Het Glacier NP is ondanks het feit dat we geen dieren gezien hebben adembenemend mooi.

Morgen gaan we vanaf de westzijde het NP in (ook tot aan de Logan Pass). Zin in!

1. Tanja:
    23 juni 2017
    Wow! Beetje onwezenlijk. De tegenstelling is adembenemend groot. Ik hier thuis zonder vergezichten bij 30 graden in de schaduw (nou ja, buiten is het nu om half 9 nog aangenaam 20, maar op zolder, waar ik nu ben hangt de hitte van de afgelopen dagen) en jullie daar met sneeuw en uitzicht op de hele wereld. Kalm aan broertje. Je neus dicht is vervelend , maar ik hoop dat je je ogen open kunt houden. Wat ís het mooi!
  2. Beppie Luinge:
    23 juni 2017
    Jaaaaaaa,verbijsterend mooi! Om stil van te worden,hier zullen jullie nog vaak aan terugdenken,zeker!
  3. Harry:
    23 juni 2017
    ben toch wel blij dat je zo nu en dan je bril opzet , om vergissingen te voorkomen.

wat een natuur!
  4. Charlotte:
    23 juni 2017
    Wat een enorm mooie natuur is dat zeg. Heerlijk die stilte. Waarom bindt je Hans geen bakje onder zijn neus scheelt weer in de watjes die ook zo eng nat worden.
  5. Diny:
    23 juni 2017
    Een collega zei me eens dat je ook teveel info kunt krijgen,.... Hoe moet ik nu ooit nog naar Hans kijken als ik dan telkens in een soort visioen slagtanden zie verschijnen op een wel heel vreemde plaats????
    Het ziet er echt mooi uit!!!
  6. Linda:
    23 juni 2017
    Wat een prachtige plaatjes weer. Lijkt me heerlijk.... de rust, de ruimte, de natuur. Hopelijk knapt hans snel op!
  7. Miriam:
    23 juni 2017
    Wat een prachtige foto's. Lia je bent je roeping mis gelopen. Je kan altijd nog natuurfotografe worden. Jullie maken een mooie reis. Hopelijk is Hans ook gauw opgeknapt , dan is het nog meer genieten.