Dag 14: Gambo - Rocky Harbour

27 juni 2016 - Rocky Harbour, Canada

Vandaag nemen we met een beetje pijn in het hart afscheid van Vicky en de Freshwater Inn. Wat een paar geweldig leuke dagen hebben we hier gehad. Als ièmand een goede review op Tripadvisor verdient, dan is dat deze accommodatie wel.

We vertrekken om 8.15 uur uit Gambo want we hebben weer een lange reisdag (450 km) voor de boeg. Dit is niet altijd leuk, maar helaas noodzakelijk als je veel in korte tijd wilt zien en ...Newfoundland is ca. 3x zo groot als Nederland (met 485.000 inwoners). De afstanden die we moeten afleggen zijn op sommige dagen behoorlijk en dat betekent dat er heel wat meters asfalt onder de wielen doorsuizen. De route van vandaag, t.w. westwaarts door centraal Newfoundland via Highway 1, stelt niet veel voor. Links en rechts van de weg strekken de bossen zich uit zover het oog reikt.
We maken 2 stops en zijn om 14.30 in Rocky Harbour waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Morgen gaan we met een boat tour mee over Lake Western Brook Pond om het Gros Morne NP vanaf deze kant te bekijken. Dit is meteen ook onze laatste excursie deze vakantie...

Gros Morne NP is de trots van Newfoundland en dit NP geldt als een van de mooiste van Canada. In dit Werelderfgoedgebied torenen de Long Range Mountains 700 meter hoog boven de fjorden, die diep in het kustgebergte zijn ingesleten. Het gebergte is pre-Cambrisch en daarmee enkele miljoenen jaren ouder dan de Rockies.

Na even een kort rustmomentje op de hotelkamer, zijn we er om 16.30 uur nog even op uit gegaan om de omgeving van Rocky Harbour, eveneens gelegen in het Gros Morne NP, te verkennen. En eerlijk is eerlijk, het is hier prachtig. Als de weergoden ons goed gezind blijven, belooft dit veel goeds voor morgen..

1. Tanja:
    28 juni 2016
    Jullie zijn dus fit genoeg om nog even de omgeving te verkennen. Klinkt goed! Day er maar weer veel moois op jullie pad mag komen. Ik zal proberen de weergoden gunstig te stemmen. Beetje voor jullie, beetje voor ons. ⛅
  2. Harry:
    28 juni 2016
    wat een schitterende foto~s en morgen mooi weer!
  3. Margot:
    28 juni 2016
    Ik proef de melancholie van het besef dat de terugreis er aan komt. Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond.
    Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering. Maar geniet nú voor de volle 100%. Liefs, je ( schoon-)zusje.