Dag 10: Argentia - St. John's

23 juni 2016 - St. John's, Canada

Vanochtend om 10.00 uur aangemeerd in Argentia dat aan de westkust van het schiereiland Avalon ligt, na een zeer onrustige nacht op de Ferry. Vanwege de dichte mist werd de misthoorn  elke 2 minuten gebruikt. En elke 2 minuten is van 22.00 uur tot 6.30 hééél vaak...en wat ook zo mooi is: je hoort hem waar dan ook op de boot.

Ook Newfoundland, althans het schiereiland, is in een dichte mist gehuld, die weliswaar bij vlagen oplost, maar weer net zo snel dichttrekt. We besluiten zodra we de boot verlaten hebben om niet direct door te rijden naar St. John's, dat aan de oostkant van Avalon ligt, maar zuidwaarts te rijden naar Cape St. Mary's Ecological Reserve. Hier schijnt de enige broedkolonie van zeevogels te zijn, die te voet te bereiken is. En dan gaat het ons met name om de Jan van Genten die daar in grote getale nestelen. We hadden uitgerekend dat als meezat we het nét zouden redden om op tijd in Bay Bull zijn voor ...jawel we lusten er wel pap van...de volgende whales en puffin excursie. Nou dat viel dus tegen. De weg naar Cape St.Mary's zat vol met gaten en kuilen en het schoot ook al niet op door de mist die af en toe gewoon op de grond hing. Het resultaat was dat toen we er eenmaal waren, we eigenlijk meteen weer rechtsomkeert moesten maken om nog op tijd voor de excursie te zijn. Naar de broedkolonie was het nl. nog een half uur heen en een half uur teruglopen, en die tijd hadden we niet meer. Hetgeen we van de omgeving konden opvangen door de mistflarden heen is veelbelovend, maar we waren minder blij dat we ruim 3 uur voor niets zuidwaarts gereden zijn. Afijn, het is niet anders.

Hans moest overigens nog planken om op tijd in Bay Bull te zijn en we arriveerden krek 10 minuten voordat de boot vertrok. Het was maar een korte tocht naar een vogeleiland waar diverse vogels, waaronder puffins, broeden. Eerlijk is eerlijk, ik heb  nog zoveel vogels op een kluitje gezien als daar. Onderweg weer 2 Minke walvissen gespot, maar die beesten zijn veel te snel om te kunnen fotograferen...ik heb dus 14 foto's van alleen maar water gemaakt....op zich natuurlijk ook al een prestatie. Wat Hans en ik alleen erg jammer vonden was, dat er aan boord ook aan entertainment werd gedaan en er door de gids een meedeiner ingezet werd á la old McDonalds had a farm, zodra we haven uit waren. Hij vroeg nog hoe we het vonden en ondanks mijn tactische opmerking 'don't quit your day job' barstte hij vervolgens uit in een nieuwe dijenkletser. Dat was meteen ook het einde van mogelijk verder wildlife.

Het was een merkwaardig dagje, maar terugkijkend hebben we ons toch ook weer prima vermaakt en af en toe in een deuk gelegen. En ja dat wildlife..het komt zoals het komt...of niet. Tot morgen!

1. Sandra:
    24 juni 2016
    Ondanks het weinige wildlife vermaken jullie je prima. Mooie foto's. Lekker ruig.
    Geniet lekker.
  2. Margot:
    24 juni 2016
    Wat een mazzel. Je hoefde de wekker niet te zetten. Werden er bij jullie reddingsvest geen earplugs geleverd? Tja.. Veiligheid voor alles. Ze willen zeker zijn dat je het sein: " Verlaat de boot immidiately" natuurlijk hoort. Hahahaha !!
  3. Margot:
    24 juni 2016
    Even serieus. Slaap lekker en morgen een mist en misthoornloze dag!! Het tweede gaat lukken ;))
  4. Beppie Luinge:
    26 juni 2016
    Ik vond het een pechdag voor jullie!Echt zonde!