Maandag 27 juni: Katwijk aan Zee

27 juni 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Het is de laatste week van onze vakantie en ondanks dat de weersvoorspellingen voor vandaag niet al te best zijn, vertrekken we om 8.30 uur richting Katwijk.  Daar zou het namelijk tot het middaguur droog blijven en dus kunnen we met een beetje geluk de Kattukse Duinroute door het Hollands Duin ten zuiden van Katwijk lopen zonder een nat pak te halen. De temperatuur is met 22 graden in ieder geval prima.

Geen files vandaag en een klein uurtje later staan we aan het startpunt van de wandeling. Het is een afwisselende wandeling tussen open duin en oude akkertjes pal achter de zee. De tocht loopt grotendeels over een schelpenpad en dat loopt zeer aangenaam…. althans… tot we na een km. of 2 besluiten een kleine omweg naar zee en strand te maken. En daarvoor moesten we het schelpenpad verlaten voor een zandpad dat flink omhoog liep. Hans stiefelt in dergelijke situaties altijd rustig door in de wetenschap dat wachten op vrouwlief toch geen zin heeft. Laatstgenoemde is namelijk druk bezig zich aan elk plukje helmgras vast te klampen en omhoog te trekken om vooruit te komen. Omdat er nagenoeg geen wind staat, kleurt haar hoofd binnen 5 minuten naar tomatenrood en stroomt het zweet met straaltjes langs het lijf. Maar ik wilde absoluut het strand en de zee zien, dus doorploeteren maar en proberen mijn tong die uit mijn mond hing uit het zand te houden…

Maar onze inspanning werd beloond en we hebben de zee bereikt. Het besef dat ik diezelfde weg weer terug moest maakte alleen dat ik minder van mijn nautical experience genoot dan ik oorspronkelijk had gedacht. Maar oh, wat was ik blij toen we even later weer terug op het schelpenpad waren en ik in alle rust het zweet van mijn snor kon deppen.

De rest van de wandeling verliep zonder noemenswaardige hindernissen. Een kleine uitzondering vormde een stuk pad langs bomen en struiken waar heel veel kleine bruine kikkertjes voor onze voeten sprongen om de oversteek te wagen. Dit deel hebben we met de hink-stap-sprong af gelegd, de rest van de tocht niet (had teveel bekijks opgeleverd).

In Katwijk zelf was het erg stil. Het feit dat het maandagochtend was, had hier waarschijnlijk mee te maken. De winkels waren dicht,  evenals het merendeel van de terrasjes. Uiteindelijk toch nog een restaurantje langs de boulevard gevonden waar we konden lunchen.

Het is 14.00 uur als we de terugreis aanvaarden. Als we de parkeergarage uitrijden vallen de eerste regendruppels gestaag naar beneden…