Dinsdag 28 juni: Radio Kootwijk

28 juni 2022 - Radio Kootwijk, Nederland

De reis van vandaag voert ons wederom naar de Veluwe. Dit keer alleen naar een deel waar we nog niet eerder zijn geweest. We hebben op het Internet nl. een ‘niet geverifieerde wandeling’ bij Radio Kootwijk gevonden, d.w.z. dat RouteYou geen of onvoldoende kennis heeft over de kwaliteit van de route en daar geen uitspraak over doet. En toch is dit nu nét de route die wij, thrillseekers pur sang, willen gaan lopen, aangezien wij de wandeling van Staatsbosbeheer van 12 km. iets te lang en de andere wandeling van 2 km. veel te kort vinden.

Om 9.45 uur staan we op de parkeerplaats bij de watertoren van radio Kootwijk. Radio Kootwijk zélf is een monumentaal voormalig zendstation, dat in de eerste helft van de 20e eeuw voor het radiotelegrafisch contact met de toenmalige Nederlandse koloniën en met name Nederland Indië zorgde.

Je kunt in het gebied rondom het zendstation prachtig wandelen door de open heidevelden en de zandverstuivingen van het Kootwijkerzand.

En de niet geverifieerde route van 8 km. bleek perfect voor ons te zijn en voerde ons zowel door door bos als hei. Het zonnetje scheen volop, de temperatuur met max. 21 graden was ronduit aangenaam, de vogeltjes floten dat het een lieve lust was en we hebben zelfs de schaapherder met zijn kudde op de Buurlose hei weten te spotten.

In verband met het broedseizoen waren sommige paden tot 15 juli afgesloten. Met de GPS lukte het Hans gelukkig om hiervoor alternatieven te vinden, ook al betekende dit dat we af en toe kruip-door-sluip-door bosjes moesten. Ik ben toch altijd zóóó blij dat mijn mannetje zo handig met GPS is! Mijn navigatiekunde beperkt zich namelijk tot de ene kledingwinkel naar de andere… en die zie je helaas niet op de hei.

Enfin, het was weer een superdag en we hebben erg genoten van de Veluwe, o.i. toch wel een van de mooiste stukjes van Nederland.

Morgen gaan we naar Noord-Brabant om daar ‘fijn’ een stukje te fietsen. Ben benieuwd hoe dat zal bevallen….

1. Tanja:
    28 juni 2022
    Het is weer schitterend Lia. Al is het geen zee hè. Je hebt je roeping gemist van medewerker van een reisbureau. En wat een wandel plezier. Sterkte morgen, op de fiets. Haha.
  2. Corry:
    28 juni 2022
    Dit staat ook nog op mijn lijst - ik ga dan op de fiets heen en terug. Ik combineer dus vandaag en morgen.
    Hoop dat de zadelpijn mee gaat vallen.
  3. Joyce:
    28 juni 2022
    Radio Kootwijk, die staat echt op nummer 1 op mijn lijstje om nog eens wat te mogen organiseren. Zoooo'n gave plek en locatie!