Dag 4: County Waterford
18 juni 2026 - Ballinvoher, Ierland
Terwijl in Nederland vanaf vandaag het hitteplan in werking treedt, is de weersvoorspelling voor vandaag en morgen in Waterford 14 graden met 100% kans op regen en dichte mist.
En dat is toch wel balen, want we willen vandaag de Hook Head Lighthouse bezoeken, die op het puntje van het schiereiland Hook in County Wexford ligt en die met zijn dikke 800 jaar de oudste nog intacte, operationele vuurtoren ter wereld is. Het is een rit van 1 uur en 10 minuten en die hebben we geheel volgens de voorspelling, aanvankelijk nog in de miezerregen doch even later in de stromende regen afgelegd. De foto’s zijn met gevaar voor eigen leven gemaakt, want je spoelde bijna van de klif af en het zicht liet door de mist en regen ook te wensen over. De zon moeten we er vandaag en morgen echt bij denken.
Van een rondleiding hebben we dan ook afgezien, want wat je vanaf de grond niet ziet, zie je ook vanaf de toren niet. Wel lekkere natte voeten overgehouden, omdat we niet alle plassen en poelen konden ontwijken, dat dan weer wel.
‘S middags een tosti gegeten bij Jack Meade’s bar and beergarden en daarna nog even terug gegaan naar de B&B om mijn haar droog te föhnen (was bij Hans niet nodig, want dat heeft met zijn coupe totaal geen zin) en voor een warme kop thee. Hans dacht overigens nog even dat ik hem smeerolie in een mok aanbood, maar nee het was toch echt de gewone standaard thee van hier.
Vervolgens weer in de auto gestapt voor een rit over de Copper Road Drive. Dit hielden we na een uur helaas weer voor gezien, aangezien er helemaal niets tot bijzonder weinig te zien was door de dikke mist. Het zicht zal niet meer dan 100-150 meter zijn geweest.
We waren om 15.30 uur weer terug in de B&B. De rest van de middag een beetje spelletjes op de telefoon gespeeld en gelezen.
Morgen vervolgen we de reis westwaarts richting Cork.


Hoop voor jullie dat het morgen droog is.
Maar de foto’s zijn daarom echt adembenemend goed gelukt. Ik ga ook duimen voor beter weer morgen ☔️. Overigens.. wil ik zo ruilen met jullie. Want 34 graden vindt ik adembenemend VRESELIJK !!🥵😎☀️👎
Zou zo wat warmte en zonneschijn naar je toe willen sturen!
Lieve vakantiegangers, ik wens jullie meer geluk vandaag met het ervaren van Ierland.
Ik stuur jullie het warme weer die kant op!!