Dag 7/8: Cody - Yellowstone NP

20 juni 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Hier ben ik weer! Onze cabin in Yellowstone, alsmede het bijbehorende Lake Yellowstone hotel, had geen WiFi...dus ontvangen jullie het reisverslag van gisteren en vandaag in één keer.

And Yellowstone it was! Gisterochtend zijn we er eerst weer vanuit Cody in een uur tijd naar toe gereden, en hebben ons  de rest van de dag en ook vandaag daar prima vermaakt. Zoals ik al zei slapen in een huisje dat hoort bij het Yellowstone hotel. Van buiten ziet het er uit als een uit de kluiten gewassen WC, maar er staan toch echt bedden in en die slapen heerlijk. De huisjes staan midden in het NP en dat betekent dat de herten en Bisons hier gewoon omheen rondstruinen.

Yellowstone NP ligt verspreid over de 3 staten Wyoming, Montana en Idaho en is het oudste nationale park van Amerika. Het middelpunt is een vulkanisch plateau, waar meer dan 10.000 hete bronnen en geisers liggen. Naast dit geothermisch spektakel zijn er in dit park dichte bossen, hoge bergtoppen en diepe rivierkloven te vinden en....Japanners hééél veel Japanners. Het is er überhaupt retedruk tot ons groe verdriet... en dat is toch echt wel anders dan 7 jaar geleden toen we hier voor het eerst waren. Het lukte toen nog om wildlife als eerste te spotten, maar vandaag de dag is het (op een maandag en dinsdag notabene!) file rijden en staan er soms wel 25 auto's stil langs de weg als er dieren gezien worden. We herkennen niet veel meer van het park, want er zijn heel veel parkeerplaatsen hotel- en andere faciliteiten bijgekomen voor al die toeristen. De dieren zijn er gelukkig nog wel en ze laten zich ook regelmatig zien. Vooral bizons zijn er in grote getale, er leven er hier meer dan 4000 stuks van.

We hebben gisteren een dik uur in de hete zon moeten wachten tot Old Faithful zich roerde. Deze geyser dankt zijn naam aan het feit dat hij elke 90 minuten uitbarst. En als je daarop zit te wachten duurt dit best lang (ik dacht serieus even dat hij er voorgoed mee gestopt was). Op het moment dat hij uitbarst, is alle leed geleden en maakt het niet meer uit dat je nek en oren door de zon geblakerd en waarschijnlijk voorgoed geruïneerd zijn. Naast mij zat een Japans stel dat zich constant onder een paraplu verschanste tegen de zon. Ik vind het maar rare gasten die Japanners; ze lopen met hoedjes, mondkapjes en gezichtsmaskers á  la Michael Jackson (moge hij rusten in vrede) en ik weet eerlijk gezegd niet zeker of zij ons niet willen besmetten, of dat zij bang zijn voor besmetting door anderen.

Gisteren hebben we de onderste helft van de 282 km. lange Loop Road (die de vorm van een 8 heeft) gereden. We zijn niet bij alle bezienswaardigheden gestopt, omdat Hans zich niet bijster goed voelde. Nadat we 's middags een rustpauze in het hotel ingelast hadden, zijn we er s'avonds toch maar nog even 2 uurtjes op uitgegaan.

Gelukkig voelde hij zich vanochtend weer wat beter en vóór 7.30 uur zijn we weer op pad gegaan. We waren zo vroeg dat we dit keer lekker voorop reden in de file. Vandaag hebben we de de hele dag op ons gemak gedaan over het bovenste deel van de Loop Road. Dit keer vooral watervallen en diepe ravijnen en kloven gezien. Hoogtepunten waren toch wel een bezoekje aan de Mammoth Hot Springs en de Grand Prismatic Springs (een hete bron met regenboogkleuren, die langs de oever van de Firehole rivier ligt. Uiteraard ook weer veel dieren gezien.

Dit keer wat meer foto's .. gewoon omdat het lastig kiezen is tussen al het moois wat Yellowstone Park te bieden heeft.

Morgen reizen we weer verder noordwaarts. We hebben inmiddels in 8 dagen tijd 3.100 km op de teller staan...

1. Joyce:
    21 juni 2017
    Leuke foto's weer!! Geniet ik thuis een beetje met jullie mee :)
  2. Harry:
    21 juni 2017
    Lia , wat een schitterende foto.s . en het is iedere keer genieten van je , met humor doorspekte , verslag
  3. Diny:
    21 juni 2017
    wat ontzettend mooi! ben benieuwd naar het volgende verslag!
  4. Charlotte:
    21 juni 2017
    Jammer dat het zo druk is geworden maar dat mag de pret niet drukken. De foto's zijn weer super mooi. Geniet van al dat moois. Hoop dat Hans zich vlug weer beter voelt.
  5. Margot:
    21 juni 2017
    Wat mooi daar!! En wat een prachtige foto's !! Die ene. Met Hans in de " mist" is prachtig. Helemaal FILM- waardig. Soort van George Clooney actie..!! Karin is weg van de blauwe foto met bomen... adembenemend !!
  6. Sandra:
    21 juni 2017
    Herken het wel de drukte. Het is echt file rijden. Maar wat is het toch mooi. Ik herken zoveel in de foto's. Net of ik er zelf ook bij ben. Geniet maar lekker en gelukkig dat Hans zich weer wat beter voelt.
  7. Marjolein Oudejans:
    22 juni 2017
    Wauwwauwauw wat schitterend!!!

Enne... Japanners willen niet graag bruin worden, een blanke huid is voor hen een groots schoonheidsideaal. Vandaar alle hoedjes, kapjes en andere lapjes ;)