Dag 7: Cabot Trail

20 juni 2016 - Cape Breton Highlands National Park, Canada

Vanochtend om 8.30 uur al onderweg, want we gaan de 300 km. lange Cabot Trail rijden. We doen hem alleen tegen de klok in, omdat we willen eindigen in Cheticamp waar we moeten zijn voor de walvisexcursie. Bij de ingang van het Cape Breton Highlands National Park werden we gewaarschuwd dat er behoorlijk aan de weg gewerkt werd...en dat bleek ook het geval. Ondanks dat we wederom geen wildlife hebben mogen spotten, dit keer gelukkig ook geen dode dieren!

Hans was aangenaam verrast dat een deel van de Cabot Trail blijkbaar naar hem vernoemd is aldus getuige de foto.
Het werd  een lange, maar bijzonder mooie dag. Het landschap is indrukwekkend mooi met bergen, een groene wildernis en door de wind gebeukte kusten. De hoofdroute van de Cabot Trail loopt in een lus langs de noordgrens van het NP van Ingonish naar Cheticamp. We hebben uiteraard heel wat stops gemaakt om al dat moois  te filmen en fotograferen...ik zelf was vooral onder de indruk van Bog Walk, een kort plankierpad dat door drassig land voert (met veel wilde planten en bloemen). En de vergezichten aan de kust,en dan met dit prachtige weer (27 graden met behoorlijk wat wind), zijn gewoon niet met woorden te beschrijven, zo adembenemend mooi dat je er stil van wordt.

Om 15.00 uur waren we in Cheticamp. Hans is niet meer teruggebeld dus zijn we zelf maar even gaan informeren. Bij het kantoortje van Seaside whale & Nature cruises kregen we te horen dat de walvissafari voor vandaag afgeblazen is, omdat er teveel wind staat. Windkracht tot 25 km. per uur had nog gekund, maar helaas is die vandaag 30 km. per uur.  Gelukkig was de eigenaar van de boot bereid om ons gratis om te boeken naar morgenmiddag 13.00 uur, maar alleen omdat Hans zei that we came all the way from Holland to see the whales...ja ja.

Of ik dit reisverslag vandaag nog kan versturen, is nog maar zeer de vraag. Zojuist in de Co-op stonden we opeens in het pikkedonker omdat in heel Baddeck de stroom is uitgevallen en geen stroom betekent geen WiFi...maar wat nog erger is ...geen diner vanavond, want de ovens in de restaurants zullen het waarschijnlijk ook niet doen. Gelukkig maar dat we reserves hebben, we kunnen dus wel wat lije...

1. Harry:
    21 juni 2016
    Lia, het is echt genieten van je verslag , maar er staat naast Luinge ook wreck ?
  2. Charlotte:
    Dat is erg zeg met een lege maag naar bed. Ik hoop maar dat die stroomstoring toch op tijd voorbij was zodat jullie toch nog een hapje konden eten.Zalig dat jullie zo mooi weer hebben en wat leuk als je je eigen naam op een bord ziet.
  3. Cora:
    21 juni 2016
    De stroomstoring is zo te zien voorbij, het verslag is binnen....
    Op naar morgen en nu maar hopen dat jullie wel uit kunnen varen.
  4. Margot:
    21 juni 2016
    Wat een bijzonder verhaal weer!! De foto van het "Luinge-bord" intrigeerde mij. Wat een geweldige ontdekking. Het is een oude taal... te weten Gaelich. Ook wel Keltisch. Ik ben er ingedoken en heb een Keltisch woordenboek gevonden. Ik vond Bior-Dubh-Na-Luinge wat " water/bron zoeken met een wichelroede" betekent. Ook komt Luinge voor in het woord Luinge Arachd wat zeemanschap betekent. Het lijkt er op of Luinge water of bron betekent. Héél interessant. Succes met de walvissafari. Hoop dat het niet op een nuchtere maag hoeft. Xx