Dag 9: Svolvær - Stokmarknes

25 juni 2019 - Stokmarknes, Noorwegen

Vandaag verplaatsen we ons verder noordwaarts naar Stokmarknes, een afstand van hemelsbreed zo’n 60 km. (minus de overtocht met de pont van een kwartiertje). Als we om 8.45 uur in Melbu staan, blijkt dat we de pont nét gemist hebben. Omdat de volgende pas om 10.30 uur komt en hier werkelijk geen moer te beleven valt, besluiten we via een omweg naar Stokmarknes te rijden. We verblijven hier maar 1 nacht en we willen graag wat meer zien van de Vesterålen. Het weer is bewolkt, maar het blijft behoudens een aantal kleine buitjes droog vandaag (je stelt je verwachtingen hier snel bij: het liefst wil je zon, lukt dat niet dan is droog, maar bewolkt met af en toe een bui opeens ook een alleszins aanvaardbaar alternatief).

Vesterålen is een archipel die bestaat uit een vijftal grote en duizenden kleine eilanden. Het landschap is zeer afwisselend en net als de Lofoten prachtig. Er zijn ruige bergtoppen van 1200 meter hoog, maar ook strandjes en moerassen, riveren, meren en bossen. Ook zat bordjes met pas op voor overstekende elanden, maar die hebben we ondanks al ons turen en spieden nog niet gezien. We vermoeden dat de borden zijn geplaatst om onnozele toeristen valse hoop te geven...

We nemen vanuit Svolvaer de E10 en vervolgen op het eiland Hinnøya onze route via de 82 naar het plaatsje Sortland dat ligt op het eiland Langøya. We hebben hier in een winkelcentrum nog getracht een nieuwe koeltas te scoren, omdat in onze oude door het gewicht van onze koffers 2 bananen geplet zijn. We kregen die koeltas met geen mogelijkheid schoon (had alleen make-up remover bij de hand), omdat de bananen voor eeuwig en altijd geïntegreerd zijn met het interieur van de koeltas. Die ligt dus nu door ons verstoten, eenzaam en verlaten, in de vuilnisbak van een Shell tankstation op de Lofoten zijn verdere lot af te wachten. Onze zoektocht naar een nieuwe heeft helaas niets opgeleverd. Achteraf gezien niet zo gek, want de temperatuur komt hier niet boven de 10 graden.

Als we in Stokmarknes aangekomen zijn, is het nog maar 14.00 uur en we besluiten om via een prachtige route langs de Vesterålsfjorden naar ons hotel te rijden. We bezoeken in Stokmarknes het Hurtigrut Museet, een museum dat de geschiedenis belicht van de Hurtigruten, bootverbinding tussen Bergen en Kirkenes die al  meer dan 100 jaar bestaat en zijn om 16.00 uur in ons hotel.

Morgen gaan we naar Andenes dat op het eiland Andøya ligt, waar we ‘s middags in het walviscentrum onze opwachting dienen te maken voor de walvissafari. Ik ben zeer benieuwd of we ze dit keer gaan zien....