Dag 6: Fauske - Kabelvåg - Henningsvær -Svolvær

22 juni 2019 - Svolvær, Noorwegen

Ik was heel even bang dat het vandaag een superkort reisverslag zou worden in de trant van: het regent non-stop, er hangt een dikke mist, we hebben daardoor niets van de omgeving gezien en dus ook geen enkele foto gemaakt....doei hé!

Althans dit gold zeker voor de ochtend. Toen we om 7.30 uur wegreden uit Fauske, viel de regen met bakken uit de lucht. Gisteravond hadden we al besloten om niet de pont bij Bodø te nemen of bij Skutvik, aangezien het nog maar de vraag was of deze zouden varen en we bovendien niet zeker wisten of er voldoende vrije plaatsen zouden zijn naast de reeds gereserveerde plaatsen aan boord. En omdat het zo hard regent en we toch niet onderweg zullen stoppen, besloten we zo lang mogelijk door te rijden en de kortste overtocht met de pont nemen, namelijk die van Bognes-Lødingen. Deze overtocht duurt 1.15 uur versus de andere twee van resp. 3.45 uur of 2.15 minuten.  Bovendien zitten we in de auto droog, kunnen we Bamse-mums wegkanen (spekbeertjes, omhuld met chocolade), en hoeven we ons niet te haasten omdat de pont van onze keuze zeker regelmatig afvaart.

De reis liep voorspoedig. Wel kwamen we onderweg heel wat tunnel(tje)s tegen. En dat was eigenlijk best wel fijn. Want hierdoor hoefde je soms niet dat verschrikkelijke regengekletter op het autodak te horen (en kon ik natuurlijk meteen weer af en toe wegdommelen...). We zijn om 14.00 uur in Svolvaer, hoofdstad en transportknooppunt van de Lofoten waar ons hotel staat voor de komende 3 nachten. En raadt eens wat... het is zowaar opgehouden met regenen. Er hangt weliswaar nog steeds een dreigende, leigrijze lucht boven ons, maar het is droog, dus we besluiten om alvast wat plaatsjes te gaan bezoeken.

Onze eerste stop is in Kabelvåg, een klein vissersplaatsje dat al in 1120 in de annalen wordt genoemd. Daar hebben we even bij het haventje rondgelopen en besloten daarna nog even door te rijden naar Henningsvær. Henningsvær heeft sinds 1883 een brug die het visserseilandje waarop 550 mensen wonen verbindt met het vasteland. Aan de voet van de brug hebben we ook de eerste stokvis gezien die op houten rekken hing te drogen (nou ja drogen...). Het vissersdorpje is pittoresk maar ook zeer toeristisch. Ik denk dat je hier in de zomer over de hoofden kunt lopen. Dus blij dat we er nu alvast waren.

Om 16.15  uur zijn we in het hotel. Als het droog blijft lopen we straks misschien nog even naar de haven van svolvær om te zien of er misschien Hurtigrutenschepen aangemeerd zijn.

1. Tanja:
    23 juni 2019
    Die foto's zijn toch weer heel mooi hoor, ondanks de regen. Weids. Indrukwekkend. Fijn voor jullie stemming dat het zonnetje zich ook laat zien. Je hebt tenslotte vakantie!
  2. B.Luinge:
    23 juni 2019
    Dezekeerheb ik ook meegekeken,ja wat een mooi land hè? Mama. Veel plezier B.Luinge Doeg!