Dag 19: Lunenburg - Halifax (laatste reisblog)

2 juli 2016 - Halifax, Canada

Vanochtend was het in eerste instantie nog droog toen we na een hartelijk afscheid van Donna, onze Innkeeper in Lunenburg, wegreden richting Halifax. Onderweg nog een laatste keer koffie gedronken bij Tim Hortons en toen waren we eigenlijk al op onze eerste plek van bestemming vandaag, t.w. Halifax Citadel National Historic site. Dit enorme, stervormige fort beheerst de toegang tot de op een na grootste natuurlijke haven ter wereld. De citadel en omliggende versterkingen werden tussen 1828 en 1856 aangelegd.
We hebben ons in de citadel zo'n 2,5 uur vermaakt en zijn meegelopen met de guided tour voor english speaking persons...het alternatief was een Franstalige Tour, maar Hans zijn kennis van de Franse taal stopt zo'n beetje bij papa fumes une pipe (en daar gingen ze het vast niet over hebben, dachten we).

Na de rondleiding hebben we op eigen gelegenheid nog wat in de citadel rondgewandeld. Na de lunch, het was toen inmiddels 13.00 uur, regende het weliswaar nog steeds niet, maar de citadel alsmede de rest van Halifax was wel in een dikke mist gehuld. Foto's heb ik daarom amper gemaakt, behalve van zo'n sexy legsie Highlander in een rokkie....die kwam zelfs in de mist goed tot zijn recht.

Vervolgens zijn we naar Waterfront gegaan, waar we -wederom in de dikke mist- een deel van de middag hebben rondgeslenterd tussen de schepen die aangemeerd lagen en de vele souvenierswinkeltjes. En ja hoor...toen kwam de beloofde regen alsnog met bakken naar beneden....en was het af en toe een sprintje trekken om een nat pak te voorkomen.
Om 17.30 hebben we in een gezellig Italiaans restaurantje nog wat gegeten en zijn vervolgens naar Halifax Airport gereden om de auto in te leveren. We zitten nu bij de gate te wachten tot we kunnen vertrekken. Helaas is onze vlucht weer verlaat en vertrekken we niet om 21.30, maar om 22.20 uur (zoals het er nu althans naar uitziet). Wat wel weer erg leuk is, is dat Hans en ik een gratis upgrade kregen naar stoelen met extra beenruimte, zonder dat we daarom hoefden te vragen. Hoe aardig is dat!

En hiermee is de cirkel rond en eindigt ook dit reisverslag. We hebben de afgelopen  weken in totaal 5600 km. afgelegd met de auto en hebben daarbij 3 verschillende provincies bezocht. En wat hebben we genoten! Niet alleen de weergoden waren ons gunstig gezind, ook de Canadezen zijn een hartverwarmend en allerhartelijkst volk. Het wildlife mag dan (behoudens de vele road kill) wat tegengevallen zijn: de prachtige natuur maakte dit meer dan goed. We zullen ze missen de eindeloze groene vlakten, de spannende vennetjes, de leuke trails die we hebben gelopen, de prachtige kuststreken, de wilde bloemen, de rode stoelen op de meest mooie viewpoints, de rust en de ruimte.... kortom, we hebben het geluk weer terug te mogen kijken op een meer dan geslaagde vakantie die absoluut hoog scoort in onze top 5 van favoriete vakanties tot nu toe!

Ik hoop dat jullie door dit reisblog een beetje hebben kunnen meereizen en dat jullie je zelf een beeld hebben kunnen vormen van dit prachtige stukje van de wereld.
Wat ons betreft: Sad we're leaving, but it's about time we're coming home!

1. Tanja:
    3 juli 2016
    Lieve reisgenoten. Wat een mooie aarde kunnen we hebben als we waarderen wat er zoal te zien en te ervaren is. Aan jullie zal het niet liggen. Wat de vlinder betreft. ... prachtig. Het is en nachtvlinder en heet. ... komeet staart. Zeer toepasselijk. In Nederland alleen in de vlindertuinen. Fijn dat het voor jullie ook goed is om weer naar huis te komen. Goeie reis en tot gauw dan! Liefs, Tanja.
  2. Maarten:
    3 juli 2016
    Opnieuw leuk om jullie te volgen.
    Dat dit een heerlijke vakantie was, kon je tussen de regels door eigenlijk al lezen.

Welcome home.