Dag 17: Port aux Basques - Lunenburg (Nova Scotia)

30 juni 2016 - Lunenburg, Canada

We hadden mazzel gisteravond dat we al om 21.30 uur aan boord mochten en dat wij in de wachtrij stonden die het eerst de veerboot op mocht rijden. We lagen daardoor al om 22.00 uur al lekker op ons bed. De overtocht van Port aux Basques naar North Sidney verliep gladjes (geen misthoorn deze keer) en we waren dan ook heerlijk uitgerust toen we vanochtend om 7.00 uur de boot afreden.

De rit naar Lunenberg is met 510 km. zonder meer de verste rit  die we op één dag gemaakt hebben en dit ook nog eens in de mist en stromende regen. Gelukkig gold dit alleen voor de ochtend want de regen hield om 12.00 uur op en de zon liet zich zowaar af en toe zien. Met de temperatuur is hier overigens niets mis; we hebben zo'n beetje alles gehad tussen de 12 en 29 graden. Niet verkeerd dus.

Lunenburg is een prachtig plaatsje dat de romantiek van de zeevaart als geen ander belichaamt. Prachtig ook al die felgekleurde huizen hier. Dat laatste is overigens iets dat zowel kenmerkend is voor Nova Scotia als Newfoundland. In St. Johns hadden we dit ook al gezien, maar omdat Lunenburg meer het karakter van een dorp heeft, is het veel leuker om hier rond te dwalen. We hebben waterfront bezocht waar een aantal prachtige schepen liggen. Vervolgens wilde ik naar de golfbaan omdat ons van daaruit een prachtig uitzicht op de waterkant van Lunenberg werd beloofd. Ik heb daar heerlijk staan fotograferen terwijl Hans mopperend opzij moest springen vanwege de golfkarretjes die hem links en rechts passeerden. Vervolgens hoorde ik hem tegen een van de locals zeggen dat Canadezen dus écht geen vlees kunnen bereiden (dat klopt ook wel want het zijn net schoenzolen die op je bord liggen)...maar om dit nou op zo'n manier met de bevolking te delen...ja die man van mij maakt hier echt vrienden!

Al met al werd een regenachtige reisdag toch nog zonnig afgesloten in een kleurrijk  en gezellig Lunenberg. We blijven hier de laatste 2 nachten van onze vakantie.