Dag 16: Mosjøen - Trondheim

2 juli 2019 - Trondheim, Noorwegen

Ook vandaag spelen de weergoden gemene spelletjes met ons. Als we ‘s ochtends Mosjøen verlaten, regent het pijpenstelen. Een blik op de weersvoorspelling voor morgen in Trondheim belooft evenmin verbetering, dus we zullen de regenjassen voorlopig maar bij de hand houden. We vinden het zoetjesaan ook wel welletjes geweest, want ons humeur begint er aardig onder te lijden. wij voelen ons hier een beetje het viezige vriendje van Charlie Brown, die altijd een wolk van doffe ellende boven zijn hoofd heeft hangen in de vorm van beestjes. Bij ons zijn dit weliswaar geen beestjes, maar dreigende, grijze wolken, maar het is maar om het beeld te schetsen.

We hebben vandaag een lange rit voor de boeg van zo’n 400 km. Onderweg krijgen we weer te maken met de nodige wegwerkzaamheden. Ik wilde graag de Fiskesfossen zien, een waterval van 35 meter hoog in de Namsen rivier. Helaas waren er bouwwerkzaamheden gaande en alhoewel ik Hans dwong het terrein op te rijden om daar tussen de machines door richting waterval te lopen, werden we even later teruggefloten en moesten we rechtsomkeert maken. Geen Fiskefossen dus... maar wel een eindje verderop de Formofossen!  En die waterval is misschien niet zo hoog als eerdergenoemde, maar al met al toch nog behoorlijke imposant. Net als we uit de auto stappen om er door de poelen en plassen naar toe te lopen, breekt zowaar even de zon door...met als extraatje een regenboog boven de waterval. Hoe leuk is dat!

Daarna rijden we, behoudens een korte koffiestop en een bezoek aan de Coop om onze lunch te kopen, in een ruk door naar Trondheim, waar we om 16.00 uur arriveren bij ons hotel. We maken gebruik van het feit dat het nu nog even droog is en maken een korte wandeling naar de Bybroa en de Nidaros Domkerk. De bybroa is een roodgeschilderde houten brug over de rivier de Nidelva, die in 1681 gebouwd is, nadat een grote brand de voormalige brug en een deel van de stad had verwoest. Via de brug bereik je het wijkje Bakklandet (in deze wijk staat ook ons hotel) met veel houten pakhuizen, die stammen uit dezelfde tijd.

In de Nidaros Domkerk, worden de Noorse koningen gekroond. De dom is gebouwd op de plaats waar de heilige Noorse koning Sint Olav is begraven. De bouw van deze grote kathedraal, de eerste stenen kerk in Scandinavië, begon in 1093, waarna ze in de daaropvolgende eeuwen werd vergroot en verfraaid naar het voorbeeld van de kathedralen in Engeland.

Bij terugkomst in het hotel halen we de auto alvast leeg, zodat we vanavond onze koffers weer kunnen inpakken voor de terugreis van morgen. Hans moest via de bijrijderskant achter het stuur kruipen omdat zijn portier niet open kon. Ik wist niet dat ik zo’n lenige man had.... hij had hier slechts een kwartier voor nodig!

Morgen is het onze laatste dag in Noorwegen en verkennen we Trondheim nog wat verder. We hoeven nl. pas om 15.00 uur in te checken op de luchthaven die 30 km. verderop ligt.

1. Diny:
    2 juli 2019
    Ik gun jullie een paar zonnige laatste uren in het mooie Noorwegen! Wat dat blijkt ook uit regenachtige foto's: het is er schitterend!
  2. Charlotte:
    2 juli 2019
    De foto`s blijven ontzettend mooi. Ik wens jullie een heel goeie terugreis.
  3. Tanja:
    3 juli 2019
    Toch nog veel moois gezien. Wij zitten natuurlijk alleen de highlights. Lekker comfortabel vanuit de luie stoel. Wat ik nog mis is de foto van de koffieshop, maar daar waren jullie dan misschien nét iets te beneveld voor. Dat krijg je met dat weer. Fijne laatste dag en ... kom lekker terug om in het zonnetje te zitten. 🌞👄