Dag 15: Oostvaardersplassen

3 juli 2020 - Lelystad, Nederland

Vanochtend eerst even langs de kapper, d.w.z. ik dan want Hans hoeft daar niet langs sinds ik de tondeuse op standje 2 over zijn bol jas. Ik zelf had al een week of 2 het gevoel dat ik met een cavia op mijn hoofd rondliep en daar is door de kapster korte metten mee gemaakt. Dit is meteen ook de reden dat we vandaag pas om 9.15 uur koers zetten naar Lelystad om bij het Buitencentrum van de Oostvaardersplassen met onze rondwandeling van vandaag  (het ‘lange pad’) te starten.

En ik vond het helemaal geweldig, d.w.z. zodra we niet langer langs de spoorlijn en de hoogspanningsmasten liepen en dieper het gebied in gingen. Ik voelde me zowaar even in het buitenland met al die bloeiende wilde bloemen, de vogeltjes die floten en de vele vlinders en libellen die om ons heen vlogen.

De geschiedenis van de Oostvaardersplassen is bijzonder. Toen in 1968 de Flevopolder was drooggemalen, bleef dit natte deel ongebruikt. De natuur greep haar kans en er ontstond een moeras met plassen, rietvelden en wilgenbossen. Het rietmoeras werd in korte tijd een verblijfplaats voor vele, vaak bijzondere vogelsoorten. Als broedgebied, schuilgebied of om voedsel te zoeken

De Oostvaardersplassen is samen met de Marker Wadden, de Lepelaarplassen en het Markermeer in 2018 uitgeroepen tot Nationaal Park Nieuw Land, het jongste nationaal park van Nederland. Het is een belangrijke halte op de vogeltrekroute tussen het hoge noorden en Afrika. De dijken rond het gebied zijn echte ‘vogelboulevards’. Bijna de helft van de Noordwest-Europese populatie grauwe ganzen komt naar de Oostvaardersplassen om te ruien. Sommige blijven om te broeden. Het is ook een van de belangrijkste broedgebieden voor lepelaars in West-Europa en het thuis van een van de grootste aalscholverkolonies. De Oostvaardersplassen is ook rijk aan roofvogels. Vrijwel nergens kunnen op één dag zoveel soorten worden gezien. En in 2006 hadden de Oostvaardersplassen een primeur met de eerste broedende zeearend in ons land sinds lange tijd.

Kenmerkend voor de Oostvaardersplassen – naast de vele vogels - zijn de grote grazers. De kuddes edelherten, konikpaarden en heckrunderen zijn niet te missen op een wandeling door de vlaktes! Ze spelen een sleutelrol in de dynamiek van het gebied. Wij hebben vandaag alleen de konikpaarden gezien, want de Heckrunderen hielden het voor gezien, evenals de edelherten, de zeearend en de lepelaars. Laatstgenoemde hebben we overigens wel gezien, maar niet kunnen vastleggen, omdat toen op de foto alleen een achterkant te zien was... en die lijkt helaas verdacht veel op een witte gans. Ook de witte reiger heb ik gemist, want voordat ik hem kon vastleggen was ie al ‘gevlogen’

Maar ganzen, paarden, vlinders en zwaluwen ten overvloede en dat maakte de wandeling tot een bijzondere ervaring. De wandeling is zo’n 7 km. wij hebben daar nog 2 aan toegevoegd, omdat we een omweg hebben gemaakt naar een vogelkijkhut en weer eens een routepaaltje gemist hadden, waardoor we opeens buiten het hek stonden.....

Maar hoe dan ook, het is was en blijft een geweldig mooie dag!

1. Miriam:
    3 juli 2020
    Mooi hoor!
  2. Margot:
    4 juli 2020
    Prachtig... ongelooflijk mooi Nederland. Zulke wandelingen lijken mij ook super om te doen. Maar .. ik denk dan altijd ... waar doe ik dan onderweg mijn plasje? Aaaah.. de leeftijd. Misschien toch maar eens tena lady doen? 🤪
  3. Harry:
    4 juli 2020
    complimenten over die prachtige natuurfoto's met al die beestjes , groot en klein.