Dag 10: Stokmarknes - Andenes

26 juni 2019 - Andenes, Noorwegen

Gisteravond hebben we nog even moeten zoeken naar een tentje om wat te eten. Het restaurant in ons hotel was vanwege een buslading Duitsers niet eerder beschikbaar dan 21.30 uur (en dan lig ik meestal al op een oor). Hetzelfde was het geval in een restaurantje in het plaatsje Stokmarknes zelf. Ook daar werden Duitsers verwacht (we spreken inmiddels van een invasie).. en er was geen plekkie meer voor 2 Dutchies, ook al zei Hans nog dat hij ook sehr gut deutsch kann plaudern....

Het is inmiddels 20.45 als we van arren moede uiteindelijk in de plaatselijke hamburgertent belanden. Het is een tentje van niks, maar we worden allerhartelijkst ontvangen en, wonder boven wonder, geen Duitsers te bekennen!  Met handen en voeten plaatsen we onze bestelling (de kok spreekt alleen Noors) en zitten even laten voor het eerst van ons leven van een McDonalds-achtig menu te smikkelen. En het was super lekker! Alleen de kindersurprise die normaliter bij een Happy Meal zit, ontbrak ... anders was ons feestje helemaal compleet geweest..

Maar vandaag moet het gaan gebeuren, we gaan in Andenes op walvissafari! Naar Andenes is het vanuit Stokmarknes niet zo heel ver rijden en de eilanden van de Vesterålen zijn veelal door bruggen met elkaar verbonden, dus de pontjes kunnen we deze keer links laten liggen. Al met al, en we doen het zeer rustig aan, zijn we een kleine 3 uur later uur al in Andenes. En raad eens wat: Hans ziet in zijn ooghoek, ondanks de regen (het miezert al de hele dag) onderweg iets bewegen.... en dat blijken zowaar 2 elanden te zijn, die ons nieuwsgierig staan te begluren aan de rand van een bos. Als Hans de auto aan de kant zet, blijven ze geduldig staan wachten om mij de gelegenheid te geven een paar mooie foto’s van ze te schieten. Hier ben ik heel erg blij mee, vooral ook omdat we ze na Alaska en Canada, nu ook voor het eerst in Noorwegen hebben gezien!

We rijden in Andenes meteen door naar het Wales Centre waar het een drukte van jewelste is. Het is nog maar de vraag of we om 16.00 uur meekunnen, want de wind is vandaag behoorlijk krachtig en twee eerdere boten zijn ook al uitgevallen. Om 14.45 uur moeten we terugkomen en horen we hopelijk meer.

We besluiten eerst nog even naar het plaatsje Bleik door te rijden om daar op het strand te wandelen.  Erg leuk is dit met regen en deze wind ook niet, dus even later zijn we alweer op de terugweg. Gelukkig mochten we om 13.00 uur al onze intrek nemen in het hotel.

Om 14.45 uur melden we ons weer bij het Walsviscentrum. We gaan mee met de guided museumtour en horen halverwege de rondleiding dat de boot van 16.00 uur door de harde wind en onstuimige zee ook niet zal uitvaren. Gelukkig konden we nog een reservering maken voor de boot die -Deo Volente- morgenochtend om 11.00 uur vertrekt. Uiteraard weer met garanties tot aan de deur. Het is weer afwachten of we morgenochtend wel kunnen uitvaren. Wat wel zeker is dat we hoe dan ook die zelfde dag nog doormoeten naar Narvik voor onze volgende stop.

Eens zien wat de dag van morgen ons brengt....(behoudens de voorspelde hééééél vééééél  regen).

1. Elisabeth Ladkin:
    Mooi! Veel geluk met de walvissen morgen 🤞🤞🤞
  2. Joyce:
    Whoehoe! Je eland staat er goed op hoor 😎
  3. Diny:
    26 juni 2019
    Ik duim duim duim duim voor jullie! Morgen 4 uur lang repetities, dus zeeën van tijd :-)
  4. Margot:
    26 juni 2019
    Die elanden poseren prachtig !! Wat een pech tot nu toe met het weer. Ik duim als een bezetene dat alsnog gaat lukken met die walvis spotting🐳🐳 👍🏻👍🏻!!