Dag 18: Peggy's Cove...en zo

1 juli 2016 - Lunenburg, Canada

Vandaag is het 1 juli en dat betekent: Canada Day! Dit is een nationale feestdag ter gelegenheid van het feit dat op 1 juli 1867 Canada een federatie werd met een eigen wetgeving. Dit betekent echter ook dat de meeste Canadezen een vrije dag hebben en het overal een stuk drukker zal zijn. Dit hoorden we gisteren al in de plaatselijke pub (waar we overigens heerlijk gegeten hebben).

Het is vandaag de laatste mooie dag (dat klopt: Canada weeps because the Luinges are leaving tomorrow).. dus besluiten we een aantal karakteristieke vissersplaatsjes te bezoeken, te beginnen met Peggy's Cove. We gaan hier via de zgn. lighthouse route (een scenic drive) naar toe. Ten westen van Halifax strekt zich nl. een prachtige kustlijn uit met veel kenmerkende dorpjes en vuurtorens. De bekendste vuurtoren is wel die van Peggy's Cove: er wordt beweerd dat dit de meest gefotografeerde vuurtoren ter wereld is. En dat geloof ik zonder meer: wat is het daar prachtig! Rondom de vuurtoren kun je over granieten rotsen wandelen die door de golven zijn verweerd. De vuurtoren staat symbool voor de eeuwenoude band van Nova Scotia met de zee. Het dorpje zelf is een van de schilderachtigste die we deze vakantie hebben gezien. Gelukkig waren we de drukte voor en hebben we op de rotsen heerlijk kunnen genieten van een prachtig uitzicht, voordat de eerste busladingen toeristen arriveerden... en wij weer snel vertrokken...

..naar Fisherman's Cove. Dit vissersstadje is 200 jaar oud. Van de kleurige bootjes en de schitterende boulevard hebben we weinig meegekregen, want je werd er werkelijk onder de voet gelopen door de vele gezinnen die daar i.v.m. Canada Day naar toe waren gegaan. Het was ons iets te gezellig en druk..dus zijn we weer teruggereden naar Lunenburg, maar niet voordat we een stop gemaakt hebben in Mahone Bay, ook al zo'n pittoreske plaats, maar dan wel een heel stuk rustiger dan Fisherman's Cove.

Morgen verlaten we Atlantisch Canada, i.c. Nova Scotia. We pakken morgenochtend eerst op ons gemak de koffers in en rijden dan vervolgens via Halifax, waar we nog wat willen rondneuzen, voordat om 22.00 uur onze vlucht naar Nederland vertrekt.

1. Margot:
    1 juli 2016
    Mooie foto's. Vooral die van Hans met die prachtige blauwe achtergrond. Voor de leuk... een fisherman's ( girl) friend foto, ook wel FFF genoemd hahaha!! En verder... Komt het einde in zicht. Maar eerst nog even genieten. Ik wens jullie alvast een goede en veilige terugreis toe. ❤️
  2. Tanja:
    2 juli 2016
    Weer een onvergetelijke reis. En alles goed volgehouden. Goeie reis huiswaarts !
    Liefs, Tanja.
  3. Harry:
    2 juli 2016
    wij wensen jullie alvast een goede vlucht en wat hebben we weer genoten van dit mooie en soms vermakelijke reisverslag.
  4. Charlotte:
    2 juli 2016
    Helaas voor jullie is de vakantie weer voorbij, maar wat hebben jullie veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Ik hen ervan genoten om een stukje van jullie reis te mogen meemaken. Een heel goede vlucht toegewenst.