Dag 15: Gros Morne NP

28 juni 2016 - Rocky Harbour, Canada

Waaauuw... wat hebben we weer geboft vandaag. Vanochtend zijn we na het ontbijt eerst noordwaarts gereden en hadden we de hele weg een fantastisch uitzicht op de oceaan. Op plaatsen waar een viewpoint werd aangegeven zijn we gestopt om foto's te maken. Het zonnetje schijnt dat het een lieve lust is, al waai je wel zowat uit je hemmetje. Wij prijzen ons dan ook gelukkig dat we geen pruik dragen ook al moesten de brillen en Hans zijn pet soms vastgehouden worden om te voorkomen dat ze deel zouden gaan uitmaken van Newfoundlands erfgoed. Bijkomstig voordeel van windkracht 8 is wel...prachtige foto's van opspattend water! Nu ik dit schrijf besef ik dat bijna alle foto's op de een of andere wijze water als onderwerp hebben. Niet zo vreemd natuurlijk als je van alle zijden omringt bent door de oceaan, riviertjes, vennetjes en ponden...

We zijn op tijd bij de trail die ons moet leiden naar Western Brook Pond, waar de Boat Tour van start gaat. De trail loopt via grindpaden en plankierpaden door moerasland. Prachtig gewoon al die wilde bloemen, met name de wilde irissen. Door de harde wind, spat het water uit het moeras soms behoorlijk op, en ja dat betekent af en toe wel een natte broek.

Aangekomen bij de pond, was het eerst nog even afwachten of de boot vanwege de wind wel uit zou varen. Veel mensen haakten alsnog af toe het groene licht eenmaal gegeven werd, met de aantekening dat het een rocky and wet tochtje zou worden. En dat werd het, maar wel weer prachtige dingen gezien onderweg.
En ja hoor... mazzelpikken dat wij zijn, werd er weer muziek ingezet op de terugweg. Hans riep steeds na ieder nummer wanhopig dat hij Pat Metheny wilde horen...hij heeft dit welgeteld 9 keer geroepen, maar tevergeefs...het bandje bleef bij de zeemansliedjes steken. Uiteindelijk heeft hij de moed opgegeven en is van pure ellende maar gaan meezingen (zie filmpje). Het was om te gieren.

Slotconclusie: het was alweer een superdag. Morgen rijden we zuidwaarts. We verlaten  Newfoundland om 23.30 uur met de nachtboot van Port aux Basques naar North Sidney (Nova Scotia). Maar eerst morgen nog een dagje in Newfoundland.

1. Cora:
    29 juni 2016
    Wist niet dat Hans kon zingen, ook al is het geluid niet echt goed (lees slechte internet verbinding), toch weer een geheim onthuld er schuilt een artiest in hem...
  2. Harry:
    29 juni 2016
    die mensen die afhaakten , vermoeden misschien wel dat Hans zou gaan zingen ....mooi excuus dat weer
  3. Joyce:
    29 juni 2016
    Ik had hier ontzettend graag een foto van Goliath willen plaatsen, nadat ik hem het filmpje van een zingende Hans had laten horen, maar ik mag hier geen foto's uploaden. Daarom zojuist via Facebook gedaan ;)
    xx
  4. Hans:
    29 juni 2016
    Harry: het is wel duidelijk dat je kwaliteit niet kunt herkennen. Jammer!
  5. Margot:
    29 juni 2016
    Hans z'n zangkwaliteit is de familie onbekend. Maar verder ... ontbreekt het hem aan bijna niets . En dat ... komt dan weer door Lia. Mazzelkont.
    Verder lees ik nergens dat Lia last heeft van de deining. Met windkracht 8 toch behoorlijk. Zou ze zee-benen hebben ontwikkeld ? Veel plezier en ☀️☀️ voor jullie laatste dagje Newfoundland toegewenst.
  6. Margot:
    29 juni 2016
    Foto Lobster Cove Bay. Prachtig. Maar.. In de verte zie ik 2 rode dingen. Zouden het zonnende kreeften zijn? Vreemde zaak. Maar.. bij het inzoomen kom ik tot de ontdekking dat het rode strandstoelen zijn. Wat doen die daar? Wie heeft ze daar neergezet? Zo maar .. in the middle of nowhere.